Jéhovah-Jiré

Date: 57-0309E | La durée est de: 1 heure et 38 minutes | La traduction: Shp
doc pdf
Voir le texte français seulement Voir le texte anglais seulement

1          Notre Bienveillant Père céleste, nous voulons Te rendre grâce du plus profond de notre coeur pour tout ce que Tu as fait pour nous. Nous sommes indignes des bénédictions que Tu nous as accordées, mais nous en sommes reconnaissants. Et maintenant, nous Te prions de nous gratifier continuellement de Tes bénédictions, et surtout ce soir, comme nous venons de nous souvenir que c’est celui où il nous faut prier pour un très grand nombre de gens. Accorde-nous une grande foi. Que de grands miracles s’accomplissent pour la gloire de Dieu. Nous l’avons demandé au Nom de Jésus. Amen. Asseyez-vous.

            Je venais de me rappeler que c’est ce soir qu’il nous faudrait prier pour tout le monde. Et il a oublié de me dire qu’il venait distribuer les cartes de prière pour tout celui qui désirait bien passer par la ligne. J’avais oublié, jusqu’à mon arrivée à l’estrade, qu’il nous fallait le faire. Et je ne m’en suis plutôt souvenu qu’en quittant ma résidence. Je me suis donc dit que je changerais mon texte et que je parlerais sur autre chose; que j’allais parler sur quelque chose, mais je vais donc changer cela.

2          Nous aimerions vous remercier vous tous les prédicateurs pour cette matinée, vous qui avez pris part au petit-déjeuner. Nous avons vraiment eu un véritable jubilé ce matin. Le Seigneur a béni d’une manière merveilleuse dans une magnifique communion que nous avons eue avec les enfants de Dieu ce matin.

Et maintenant, ce soir, je pense que les jeunes gens qui enregistrent... Celle-ci sera la dernière soirée pour les livres et les photos. Ils seront exposés au kiosque, ou je ne sais où. Nous ne vendons pas le dimanche. Je ne l’ai jamais fait et je... Les–les livres et ces choses ne sont pas de marchandises dont nous tirons un quelconque profit. Je les achète auprès de monsieur Lindsay. Et puis, je vais engager quelqu’un pour les vendre pour moi; et ce sont les réunions qui financent en principe ces livres. Eh bien, ils... vous êtes... Eh bien, si c’était moi-même qui les imprimais et les vendais, ou si je pouvais les faire imprimer à un prix très bas et les vendre... Mais ce n’est pas... ce n’est pas ça l’objectif; ce n’est pas pour en tirer un quelconque profit, non. C’est le... pour faire parvenir le Message aux gens. Ainsi donc, on vous invite, si vous envisagez d’acheter un de ces livres ou des photos, cela... de vous en procurer ce soir.

            En outre, demain après-midi, il y aura un service ici sur place, le Seigneur voulant. Et puis, demain soir, ce sera la fin de cette campagne. Je sais qu’il y aura d’autres campagnes dans la ville de... Phoenix semble en tenir beaucoup. Et c’est bien. Je suis content que vous en ayez tant.

3          Il y a quelques instants, je parlais à un prédicateur, un prédicateur bien connu ici dans la ville. Il me disait: «Frère Branham, les gens de Phoenix vous aiment."

            Et j’ai dit: «C’est certainement réciproque.»

            Je souhaiterais avoir le temps, en arrivant dans cette ville, d’aller chez chacun de vous prendre un dîner. Je sais que vous avez de bons cuisiniers. Et je–j’aimerais certainement le faire.

            Mais on dirait que pour ce genre de réunions, il me faut constamment rester dans le champ, jusqu’à ce que je sois si épuisé que je ne peux partir.

            Frère Moore, je cherchais à le persuader de prêcher pour moi. Il a dit: «Je vous assure, à moins que vous prêchiez, vous tombiez à l’estrade, qu’ensuite nous fassions venir un médecin qui déclare que c’est à cause de la prédication que vous êtes mal en point, a-t-il dit, alors la fois suivante, moi, j’essayerai cela.»

            J’ai dit: «Eh bien, Frère Moore...» Mais nous sommes heureux d’être assemblés avec vous ce soir.

4          Et maintenant, même en ce–en ce jour où nous vivons... Et ce matin, au petit-déjeuner, je parlais sur Joël, là où celui... là où il a vu les vers, divers insectes, dévorer l’arbre, l’héritage de Dieu. Et nous avons essayé de donner les noms de ces vers et de démontrer que tous ces vers, c’est un même ver, qui ne fait que mourir et venir comme un autre insecte. Et c’est le diable tout le long du chemin. Et il a brisé la fraternité et les choses qu’on avait dans la première Eglise avec la fausse unité de l’église. Pendant que nous nous débattons d’unir les gens dans des organisations, les organisations s’unissent.

5          Mais Christ est mort pour le Corps entier. Voyez? Ce n’est absolument pas pour s’unir dans une organisation, c’est pour l’unité du Corps entier de Christ. Et ces vieux vers ont simplement... Chaque fois que le... ce petit arbre qui a été coupé, et il ne reste qu’une souche... et chaque fois qu’une vie recommence, la chose suivante, vous savez, nous formons une petite organisation autour, les vers s’y infiltrent et le dévorent. J’ai dit: «L’un de ces jours, Dieu va amener un insecticide et Il va pulvériser ces vers, ils cesseront désormais de dévorer.»

            Lorsqu’un homme peut être si éloigné de ces choses, par l’amour de Dieu et le Saint-Esprit, que cela ne le touchera jamais... Nous connaissons des gens qui ont trouvé ce lieu. J’ai connu des hommes qui ne faisaient pas de distinction suivant l’organisation dont vous étiez membre ou ce que vous croyez, vous êtes de toute façon un frère. Ils ne traceraient pas de lignes de démarcation. C’est... Si cela peut marcher pour un ou deux, cela peut marcher pour le reste d’entre nous. C’est vrai. Nous pouvons tous être les mêmes.

6          Vous savez, je méditais sur Job, chapitre 14, où il est dit qu’un arbre a de l’espérance quand il meurt. Et c’est... Même si la tige vieillit, les racines vieillissent dans la terre, à l’approche de la pluie, de l’eau, il pousse encore des branches.

            Maintenant, cette souche de l’Evangile, qui est dans la terre, la bénédiction de la Pentecôte, tout ce dont elle a besoin, c’est de l’Eau de la Pentecôte. Et l’Eau de la Pentecôte, c’est la Parole. En effet, nous sommes purifiés par le lavage d’eau de la Parole. Et juste un bon enseignement de l’Evangile du Saint-Esprit à l’ancienne mode va certainement remettre cette chose directement en place et le faire repousser. C’est vrai.

7          Eh bien, cet après-midi, j’ai dit à frère Moore que si je prêchais plus de vingt ou trente minutes ce soir, qu’il me tapote au dos. Et ainsi, juste je...

            Quant à parler, je suis loin d’être un prédicateur ou un théologien. Mais ce que je connais de Jésus, j’aime le dire aux autres. Et j’y mets tout ce qu’il y a en moi, parce que c’est la Parole de mon Seigneur.

            Si je travaillais pour vous, ici dehors, à casser du béton, je ferais mon travail de tout mon mieux, à combien plus forte raison pour le Seigneur? J’aimerais faire de mon mieux lorsque je monte en chaire, faire tout mon possible pour gagner des âmes à Christ, parce que je sais, vous aussi, que nous n’en avons pas pour longtemps.

8          Eh bien, comme nous allons avoir le genre de réunion que nous tiendrons ce soir, j’aimerais exhorter la foi. Les gens qui passeront par la ligne comme cela doivent avoir la foi. J’aimerais donc lire juste un verset dans... le verset 14 du chapitre 22 de la Genèse:

Abraham donna à ce lieu le nom de Jéhovah Jiré. C’est pourquoi l’on dit aujourd’hui: A la montagne de l’Eternel il sera pourvu.

9          Dieu, dans l’Ancien Testament, avait sept Noms composés de la rédemption. Et lorsqu’on avait pris cette photo, celle de la Colonne de Feu, que vous voyez là, en la regardant comme ça... Et le soir où elle fut prise, frère Bosworth avait lors d’un débat à Houston, Texas, posé une question à un prédicateur baptiste, disant: «Veuillez me répondre par oui ou non à cette seule question, je descendrai de l’estrade.» Il a demandé: «Les Noms rédempteurs de Jéhovah s’appliquaient-Ils à Jésus, oui ou non?"C’était réglé.

            Si les Noms rédempteurs de Jéhovah ne s’appliquaient pas à Jésus, c’est qu’Il n’était pas Jéhovah-Jiré ni Jéhovah-Rapha: «Le Seigneur a...» ou Jéhovah-Jiré: «Le Seigneur s’est pourvu d’un sacrifice.» Et s’Il était Jéhovah-Jiré, Il est aussi Jéhovah-Rapha: «L’Eternel qui guérit toutes nos maladies»; ils sont inséparables. Vous ne pouvez absolument pas les séparer.

            Vous ne pouvez pas séparer Dieu de Sa nature et de Ses motifs. Et s’Il est Jéhovah-Jiré ce soir, «l’Eternel se pourvoira d’un sacrifice"; s’Il ne l’était pas, alors Il n’était pas le Sacrifice du Seigneur et Il n’était pas le Sauveur. Et s’Il est Jéhovah-Jiré, Il est aussi Jéhovah-Rapha: «L’Eternel qui guérit toutes tes maladies."C’est réglé. Il n’y a donc pas moyen d’y répondre; dis simplement si c’est oui ou non. Renier cela, c’est renier Christ comme le Sauveur. Accepter cela, c’est L’accepter comme votre Guérisseur. Il n’y a donc pas d’échappatoire là. J’en suis très content.

10        Maintenant, ce soir, nous allons parler d’un seul Nom composé de la rédemption: Jéhovah-Jiré.

            Et maintenant, pour avoir une toile de fond à notre récit... Tout... Pour établir quelque chose, vous ne devez pas prendre juste une seule petite Ecriture. Cela doit apparaître dans toute la Bible. C’est ce que nous aimerions faire. Le sujet doit absolument aller de la Genèse à l’Apocalypse; il doit bien se rattacher au reste de la Bible, au passage approprié.

            Et Abraham... Il nous faudra remonter avant de prendre ce sacrifice... Il nous faudra remonter voir qui était Abraham. Et je crois vraiment que l’Esprit de Dieu qui était dans Abraham était une partie de Christ. Je crois que pour... la portion du Saint-Esprit que nous avons aujourd’hui est une partie de Christ.

11        Compte tenu de ce que j’ai dit ce matin, j’aimerais expliquer ceci: C’est quoi ces grands dons et autres? Christ était en Joseph. Croyez-vous cela? Voyez comment Joseph a été vendu à trente pièces d’argent, environ trente; il était haï de ses frères, aimé de son père, tout à fait comme Christ. Comment il était haï parce qu’il était spirituel et pouvait avoir des visions et interpréter des songes; spirituel, tout comme Christ. Il fut jeté dans une citerne, il était censé être mort, tout comme Christ. Il est sorti de la citerne et s’est assis à la droite de Pharaon. Et lorsque Joseph s’avançait, on sonnait la trompette et on disait: «Fléchissez les genoux devant Joseph."Il pouvait voir les princes de Pharaon quand il le voulait; et personne ne pouvait venir à Pharaon sans passer par Joseph: une image parfaite de Christ.

            Lorsque David fut détrôné à Jérusalem et chassé sur le mont des oliviers par son propre peuple, ses propres enfants, pendant que David gravissait la montagne, il a regardé en arrière vers Jérusalem et a pleuré. Huit cents ans plus tard, le Fils de David, rejeté à Jérusalem, s’est tenu sur la montagne des oliviers et s’est écrié: «Jérusalem, Jérusalem, combien de fois ai-je voulu te rassembler comme une poule rassemble ses poussins?"C’était l’Esprit de Dieu dans ces hommes-là!

12        Eh bien, Dieu est comme un très gros Diamant. Et ce Diamant a été taillé ou coupé d’une certaine manière... Un diamant bien taillé a plusieurs éclats. Et lorsque nous voyons dans l’église divers dons de l’Esprit, c’est seulement le reflet du véritable Diamant. L’un peut paraître un peu particulier par rapport à l’autre, mais c’est ainsi que le Diamant reflète la lumière. Dieu fait aussi de même en reflétant un don de la Bible. L’un a le don de connaissance; l’autre a le don de langues, un autre a le don d’autre chose. C’est Dieu reflétant Ses lumières. Et ce sont des lumières rassemblées en une seule Personne, le Dieu Tout-Puissant.

            Eh bien, Abraham était une partie de Dieu. Jésus a dit, quand Il était ici sur terre, Il a dit: «N’est-il pas écrit dans votre loi: Vous êtes des dieux?"Si elle a appelé des dieux ceux à qui la Parole de Dieu était venue, que dire de Lui comme étant Dieu? Ce sont des dieux avec mesure. Lui était la plénitude de la Divinité. Dieu était en Lui, réconciliant le monde avec Lui-même.

13        Bon, Abraham... Examinons un peu sa vie. Qui était-il? D’où venait-il? Etait-il un enfant né d’une naissance spéciale? Un septième fils du septième fils? Non, non. Il était juste un homme ordinaire. Il descendait de son père, de Babylone, et peut-être qu’il avait grandi dans l’idolâtrie. Mais Dieu, par élection, a choisi Abraham, non pas parce qu’il était un homme bon, mais c’est parce que Dieu l’avait élu.

            C’est ainsi que vous venez à Dieu. C’est l’élection de Dieu. C’est Dieu qui fait le choix. Vous n’avez rien à faire avec. Personne n’a cherché Dieu, à aucun moment. Vous ne pouvez pas chercher Dieu; c’est Dieu qui vous cherche. Il y a en vous quelque chose qui suscite ce désir-là. Et c’est pourquoi il y a la guérison divine même si la Bible ne le disait pas. C’est ce quelque chose qui se crée dans les enfants de Dieu, qui a soif de cette fontaine ouverte. Mais ce qui est étrange, c’est qu’on voit...?... la fontaine, comme les disciples, cette nuit-là, criant au secours. Et ils ont eu peur du Secours même qui venait vers eux.

14        Eh bien, remarquez ce que Dieu a fait. Eh bien, Abraham, dans la Bible, représente l’élection; Isaac, la justification; Jacob, la grâce; Joseph, la perfection. Puis, c’est la fin. La perfection... Joseph était un homme parfait; il n’y a rien contre lui dans la Bible.

            Mais pour cette élection, Dieu a choisi Abraham, non pas parce qu’il était instruit; non pas parce qu’il était intelligent, mais parce que Dieu avait vu quelque chose en lui avant la fondation du monde. Et c’est pourquoi vous êtes un chrétien ce soir, c’est parce que Dieu avait vu quelque chose en vous avant la fondation du monde et Il a inscrit votre nom dans le Livre de Vie de l’Agneau, avant la fondation du monde. Comment allez-vous vous perdre? Comment est-ce possible? La Bible dit...

            La plus grosse erreur que je peux trouver dans toutes ces églises, particulièrement les véritables églises de nés de nouveau, c’est qu’elles ne savent pas ce qu’elles sont. Vous ne vous rendez pas compte du privilège que Dieu vous a accordé; vous attendez quelque chose là loin dans une espèce de millénium. Mais c’est le diable qui vous a dupé. «Nous sommes maintenant des fils de Dieu."Nous ne le deviendrons pas, nous le sommes maintenant. Et chaque bénédiction de la rédemption pour laquelle le Seigneur Jésus est mort, est notre propriété personnelle maintenant même, tout ce pour quoi Il est mort; ce n’est pas que nous le deviendrons; nous le sommes maintenant.

15        Eh bien, observons Abraham et voyons quelle promesse Dieu lui avait donnée. Dieu avait donné la promesse à Abraham et Il avait conclu avec lui une alliance inconditionnelle. Ce n’est pas «Si tu fais ceci, si tu fais cela..."Il n’avait rien à faire avec cela. Dieu a dit: «Je l’ai déjà sauvé et il viendra à Moi à l’âge avancé."C’est réglé.

            Chaque fois que l’homme conclut une alliance avec Dieu, il la brise. Lorsque l’homme et Dieu avaient conclu une alliance dans le jardin d’Eden, c’est l’homme qui avait brisé son alliance. Puis, Il a conclu avec lui une alliance par la loi; l’homme ne pouvait même pas la garder. Mais Dieu était déterminé à sauver l’homme, Il a donc donné une alliance inconditionnelle à Abraham et à sa postérité... Abraham et sa postérité. Ce n’est pas parce que tu fais ceci, parce que tu fais cela, ou parce que tu as ceci ou tu as cela, mais c’est parce que Dieu a conclu une alliance inconditionnelle. C’est ce que dit la Bible.

16        Maintenant, vous direz: «Eh bien, je souhaiterais être un Juif."Eh bien, le Juif, ce n’est pas celui qui en a les dehors, mais c’est celui qui l’est intérieurement, c’est ce que dit la Bible. «Et nous, étant morts en Christ..."La Bible dit que nous devenons la postérité d’Abraham, et nous sommes héritiers avec lui, selon la promesse.

            Tout homme rempli du Saint-Esprit a la semence d’Abraham en lui, parce qu’il a la foi d’Abraham en lui. Et Abraham crut en Dieu avant la circoncision ou n’importe quoi d’autre, et cela lui fut imputé à justice. Comprenez-vous cela? Cela vous ôte la peur. Ce n’est pas: «Oh! si je peux juste continuer à me cramponner. Oh!...» Ce n’est pas ça l’idée. Je n’ai jamais cherché à me cramponner. C’est Lui qui était suspendu; et, par la grâce, Il m’a sauvé. Ce n’est pas ce que je fais, c’est ce que Lui a fait qui compte. Ce que je fais ne représente rien. C’est ce que Lui a fait pour moi. Eh bien, si je L’aime, je ferai tout ce que je peux faire de bien pour Lui.

17        Maintenant, si un homme dit: «Eh bien, je... je vais juste... (la conception presbytérienne) je vais juste m’avancer serrer la main et dire: ‘Je L’ai reçu. C’est en ordre. J’ai la sécurité éternelle.’» Frère, vous êtes sur la mauvaise piste.

            Ma femme, je l’aime. J’ai conclu un accord avec elle pour être son mari. Et si je me trouvais loin de chez moi et qu’une autre femme s’adressait à moi, disant: «Je t’aime», et que je voulais... j’avais envie de faire l’amour avec cette femme-là, Meda me pardonnerait pour cela à mon retour chez moi; cependant, je ne le ferais pas. Même si je savais qu’elle me pardonnerait, je ne la blesserais pas comme cela.

            Et un homme qui aime Dieu... Vous n’arrêtez pas de boire, de fumer juste parce que vous pensez que vous allez... vous empêcher d’aller en enfer. Si vous aimez le Seigneur, vous ferez cela parce que vous ne voudriez pas Le blesser.

            J’ai vu la mode, les habits, et...?... les gens pour porter leur... Elles portaient d’habitude de longues robes, de longues manches, de longs cheveux. C’est très bien. On doit les porter, mais ce n’est pas cela qui vous amène au Ciel. Vous pouvez porter de longs cheveux, de longues robes et avoir assez de tempérament colérique pour affronter une scie circulaire, haïr votre voisin et tout le reste. Mais la raison pour laquelle vous vous gardez comme il faut, c’est que vous aimez le Seigneur et vous voulez garder Ses commandements, si vous êtes des filles d’Abraham, des fils d’Abraham. C’est ça.

18        Eh bien, Abraham crut en Dieu, lorsque Dieu l’a rencontré et lui a parlé, disant: «Maintenant, Abraham, Je t’ai appelé; Je fais Mon alliance avec toi; et Je vais te donner un fils.»

            Eh bien, Abraham avait soixante-quinze ans, et Sara, soixante-cinq. Abraham l’avait épousée lorsqu’elle était juste une petite fille; en effet, elle était sa demi-soeur. Eh bien, ils ont vécu ensemble depuis qu’ils étaient jeunes, ils ont vécu comme mari et femme pendant tous les jours où Sara était en bonne santé. Elle avait soixante-cinq ans, environ vingt-cinq ans ou plus depuis la ménopause. Et il lui était impossible d’avoir cet enfant; et néanmoins, Dieu avait demandé à Abraham de croire à l’impossible. Et Il vous demande à vous, la postérité d’Abraham, de croire à l’impossible, parce que Sa Parole crée.

19        Abraham s’en est bien tenu à la Parole de Dieu, il a cru en Dieu. C’est tout ce qu’il avait à faire. Eh bien, il n’a pas considéré combien c’était impossible, il a simplement accepté, Il a pris Dieu au Mot et s’est mis à s’en réjouir. Dieu a aimé ça.

            Eh bien, Abraham n’a pas dit: «Un instant donc, Seigneur. Lorsque je commencerai à voir quelque chose se produire, lorsque je commencerai à voir et à reconnaître par tous les signes naturels que nous allons avoir cet enfant, alors j’en parlerai aux gens. Mais Tu ne peux pas T’attendre à ce que j’aille dire au médecin (en apprêtant tout) que nous aurons un enfant. Il se moquerait de moi. J’ai soixante-quinze ans et elle, soixante-cinq.»

20        Qu’arriverait-il, à votre avis, si aujourd’hui un vieil homme et une vieille femme, celle-ci soixante-cinq ans et celui-là, soixante-quinze ans, entraient au cabinet du médecin et disaient: «Docteur, nous voulons prendre des dispositions pour un nouveau-né."Le docteur demanderait: «Dites donc, est-ce celle-ci votre femme?"

            «Oui.»

            «J’aimerais l’examiner. Eh bien, c’est impossible. La nature a-t-elle évolué en conformité avec le temps?»

            «Oui.»

            «Eh bien, c’est impossible qu’elle ait un enfant.»

            Alors, vous diriez: «Eh bien, docteur, je pense que vous avez raison."Et vous retourneriez; cela n’arriverait pas.

            Mais Abraham n’a pas considéré ce que le médecin avait dit. Abraham a considéré ce que Dieu avait dit. Et la postérité d’Abraham fait de même. Elle ne considère pas ce que dit la science, elle considère ce que Dieu dit. Oh! Je suis si content de ce qu’Il a toujours une postérité sur la terre. Ils considèrent ce que Dieu a dit. Ils acceptent la Parole de Dieu Telle quelle.

21        Maintenant, pouvez-vous imaginer Sara allant au magasin le plus garni qu’elle pouvait trouver, une vieille femme de soixante-cinq ans, un petit châle de grand-mère sur la tête, allant au magasin acheter les couches, des épingles et tout pour s’apprêter? Pourriez-vous vous imaginer ce que diraient les gens? «Cette vieille dame s’est bien enfoncée."Mais savez-vous pourquoi? Elle avait la Parole de Dieu pour ça.

            Pouvez-vous vous imaginer Abraham allant partout témoigner à tout le monde, disant: «Gloire à Dieu, nous allons bientôt avoir un enfant.»

            Je peux m’imaginer un homme le plaindre: «Pauvre vieil homme!» Voyez?

            Vous voyez, chaque fois que quelqu’un prend Dieu au Mot, il est considéré comme un fanatique.

            Et Dieu vous demande de croire l’impossible, parce qu’Il est capable d’accomplir ce qui est impossible. «Abraham ne douta point, par incrédulité, au sujet de la promesse de Dieu, mais il fut fortifié, donnant gloire à Dieu."Dieu veut que vous accomplissiez le miracle. Il veut que vous croyiez au miracle. Et en acceptant cela par la foi, vous prouvez ce que vous croyez qu’Il est. Voyez-vous cela? Dieu veut que vous receviez Sa Parole Telle quelle. Il La prononce, et si c’est Dieu qui L’a proclamée, tous les cieux et la terre passeront, mais cette Parole ne passera point.

22        Eh bien, autre chose que Dieu fait... Il ordonna à Abraham et à Sara de se séparer de leur compagnie. Dieu exige une séparation. Combien c’est différent de nous quand nous choisissons quelque chose! Nous choisi... Nous choisissons ceux qui mélangent. Oh! Oui! «Je vous assure, ce petit gars-là est le type de socialiste que vous ayez jamais vu. Eh bien, il n’est pas un fanatique. Il ne prêchera pas quelque chose contre la télévision et tout ce genre d’histoires semblables, au sujet des femmes qui se coupent les cheveux et toutes ces choses semblables. Vous n’entendez jamais cela être prêché dans notre église."C’est parce que le prédicateur n’a vraiment pas de courage, il n’a pas de baptême du Saint-Esprit pour soutenir cela. C’est tout.

            Ce dont nous avons besoin, ce sont des prédicateurs qui craignent Dieu, qui disent la vérité. C’est vrai. Eh bien, c’est ce qui sépare.

            S’il me fallait choisir un pasteur, que j’étais dans le comité, qu’il me fallait choisir un pasteur parmi l’un de ces pasteurs mous, une espèce de gars efféminés comme cela, certainement que je ne voterais pas pour lui dans mon église. Je... tout. Je ne voterais pas pour lui, mais je choisirais un homme qui a cru la Parole de Dieu, qui a reçu la Parole de Dieu, qui L’a prêchée et qui L’a comme fondement. J’aimerais là un fils d’Abraham, un fils de Dieu.

23        Maintenant, observez. Abraham devait se séparer. Et tant que les membres de sa famille lui étaient attachés et qu’il n’avait pas exécuté ce que Dieu Lui avait ordonné, la bénédiction n’avait jamais été rendue manifeste. Et tant que vous continuez à vous accrocher à un petit quelque chose d’insignifiant, un petit quelque chose ici, un petit quelque chose là, Dieu ne peut jamais vous bénir pleinement, tant que vous cherchez à prendre Dieu pour un mât totémique. «Vous savez, frère Roberts est dans la ville. Alléluia! Je lui ai demandé de m’oindre et de prier pour moi. Gloire à Dieu! Si ceci ne marche pas, Paul Cain viendra (Alléluia!), je lui ferai faire un tour. Et lorsque frère Branham viendra, je lui demanderai aussi de me faire faire un tour et je verrai le résultat que j’obtiendrai."Vous resterez le même vieux gars avec la même vieille maladie. Lorsqu’on les laisse...?... Il n’y a rien de bon en nous. Mais lorsque vous oubliez les prédicateurs, les personnalités, et que vous regardez au Seigneur Jésus-Christ, alors vous aboutirez quelque part. Prenez Dieu au Mot. Voyez?

            C’est la Parole de Dieu qui crée. La Parole de Dieu est une Semence. Et une semence qui est semée, dont on a pris soin, si elle a le germe de vie et qu’elle est une bonne semence, elle se reproduira selon son espèce. Ainsi, si vous avez besoin de guérison, demandez s’il y a une promesse ici à l’intérieur, chaque promesse est vôtre.

24        Eh bien, nous voyons donc qu’un peu plus tard, alors qu’il s’est mis à avancer, le temps de séparation était alors arrivé, il devait se séparer des membres de sa famille. Son père mourut. Tant que le vieil homme était là, Dieu n’avait pas béni Abraham. Mais après que celui-ci s’était séparé de tout, Dieu lui est apparu.

            Lot avait fait son choix, il était descendu à Sodome. Tant que Lot s’y accrochait, son argument... Et tant que vous vous accrochez aux incroyants, vous aurez des ennuis.

            Mais lorsqu’Abraham avait quatre-vingt-dix-neuf ans, quatre-vingt-dix-neuf, et que Sara, quatre-vingt-huit ans... Pouvez-vous vous représenter Abraham? Pouvez-vous imaginer lorsqu’Abraham est allé parler à Sara, sa femme, disant: «Chérie, sais-tu que nous avons toujours désiré avoir des enfants?"

            «Oh! Oui, Abraham.»

            «Eh bien, que Dieu soit béni, nous allons avoir un enfant.»

            Ecoutez Sara dire: «Abraham, je–je–je ne comprends pas.»

            «Moi non plus.»

            «Eh bien, comment sais-tu que nous allons avoir un enfant?"

            «Dieu l’a dit. C’est réglé. Dieu l’a dit; c’est Lui qui le fera."

25        Eh bien, le... après les quelques premiers jours, eh bien, peut-être le premier mois, eh bien, il s’adresse à Sara, disant: «Sara, comment te sens-tu, chérie?»

            «Pas le moindre changement. Abraham, es-tu sûr?»

            Il a dit: «Gloire à Dieu! Nous allons de toute façon l’avoir.» C’est certain. «Comment le sais-tu, Abraham?" «Dieu l’a dit.» Le deuxième mois passa. «Sara, comment te sens-tu? Se passe-t-il quelque chose?»

            «Pas le moindre changement.»

            «Gloire à Dieu! Nous allons de toute façon l’avoir.»

            «Comment le sais-tu?»

            «Dieu l’a dit.» La première année s’écoula: «Sara, vas-tu toujours apprêter ces couches et autres?»

            «Oui.»

            «As-tu senti un quelconque changement?»

            «Pas du tout.»

            «Mais, alléluia! Nous allons de toute façon l’avoir. Dieu l’a dit.» Je garde mes pensées fixées là-dessus, tout marchera très bien. Voyez?

            Très bien, vingt-cinq ans après, vingt-cinq ans après: «Sara, comment te sens-tu?»

            «Pas de changement.»

            «Gloire à Dieu! Nous allons de toute façon l’avoir!»

            Vous y êtes. Il n’a pas regardé aux circonstances; il a regardé à ce que Dieu avait dit. Il regardait à la Parole.

26        Il n’y a pas longtemps, je suis allé prier pour un garçon qui souffrait de la diphtérie à la gorge, et il suffoquait à mort. Le cher vieux papa est venu avec la maman... avait oint le garçon... Pour commencer, on ne voulait pas me laisser entrer. Et le médecin, là, le médecin en chef, était... J’avais appris qu’il était catholique. Et je lui ai dit: «Eh bien, vous laisserez entrer le prêtre!"

            Il a dit: «C’est différent; vous êtes marié et vous avez des enfants.»

            J’ai dit: «Je suis pour ce garçon ce qu’un prêtre est pour un garçon catholique."J’ai dit: «Le père ici m’a envoyé chercher afin de prier pour le garçon.»

            Il a dit: «Mais vous, vous avez des enfants, Révérend.»

            J’ai dit: «Je le sais, mais j’ai aussi un Sauveur.»

            Il a dit: «Savez-vous que vous pouvez contaminer votre enfant?»

            J’ai dit: «Docteur, j’apprécie votre déonthologie et tout ce que vous faites, mais il y a une chose que vous ne comprenez pas.» J’ai dit: «Mon Dieu peut me protéger contre cela. Il l’a fait plusieurs fois contre la lèpre et tout le reste. Je prends Sa Parole Telle quelle.»

27        Et lorsque nous sommes entrés, il m’avait habillé en Ku Klux Klan. Et lorsque nous y sommes entrés, je me suis agenouillé afin de prier pour le garçon, juste une petite prière ordinaire... Je me suis relevé. La maman était d’un côté et le papa de l’autre. Ça faisait deux jours que le garçon était inconscient. Et son coeur battait si lentement que le cardiogramme indiquait... J’oublie ce que c’était. Je ne comprends pas son fonctionnement, mais l’infirmière a dit qu’il ne remonterait plus jamais; c’était impossible; on n’avait jamais connu un cas où il était remonté... son coeur battait.

28        Et puis, quand j’ai terminé la prière, juste une petite prière, je me suis relevé, le vieux père a tendu le bras à la maman et a dit: «Maman, c’est merveilleux, n’est-ce pas?» Il a dit: «Oh! Gloire à Dieu pour la guérison de notre garçon!»

            Le garçon était toujours inconscient. Je l’ai regardé et, sincèrement, mon coeur l’a apprécié. Et la maman a dit: «Oui, papa, c’est vraiment merveilleux. Combien nous rendons grâce au Seigneur!"

            Et le vieux frère a levé les mains en l’air et a chanté: «Ô Dieu! Combien je Te rends grâce pour la guérison de mon garçon!"Le garçon était étendu là, mourant.

            Et la petite infirmière se tenait là. Elle s’est avancée vers lui et lui a dit: «Monsieur, je ne comprends pas.» Elle a dit: «Comment pouvez-vous prendre cela si à la légère, alors que votre garçon est mourant?»

            «Oh! a-t-il dit, il n’est pas mourant.» Il a dit: «Il est vivant, et il va se rétablir.»

            «Oh! a-t-elle dit, je peux apprécier votre foi, a-t-elle dit, mais il vous faut comprendre une chose, monsieur; cet appareil est scientifique, et si cette aiguille descend si bas, ici, elle ne peut plus jamais remonter. Cela ne s’est jamais fait et ça ne se fera jamais.»

            Le vieux patriarche entoura la jeune fille de son bras et lui dit: «Regarde, jeune fille...Tu vois, tu regardes à cet appareil-là; tu as appris à le consulter. C’est tout ce que tu sais. Mais, a-t-il dit, moi, je regarde à une promesse divine de Dieu, qu’Il le relèvera."

            Le garçon est maintenant marié et il a une famille!

29        Quoi? Cela dépend de ce à quoi vous regardez. Si c’est Dieu qui a fait la promesse, Dieu est obligé de tenir cette promesse, peu importe les circonstances.

30        Alors, Dieu a dit à Abraham... Il lui est apparu sous le Nom d’El-Shaddaï, «le sein», et Il a dit: «Abraham, Je suis le Dieu Tout-Puissant. Marche devant Ma face, et sois intègre.»

            Et Il avait... Il a dit: «Je suis El-Shaddaï, le Dieu porteur des seins.» El-Shaddaï veut dire porteur des seins, comme une femme. Non, pas les seins, mais porteur des seins. «Je suis le Dieu porteur des seins. Je suis Celui qui donne la force.»

            Comme un petit enfant, lorsqu’il est malade, il s’agite, crie, donne des coups de pied, braille; la mère le prend et le fait reposer sur son sein, et il se met à téter, se ressourçant auprès de la maman. Et comme le petit enfant commence à téter, à la toute première gorgée de force, il cesse de crier. Et la maman la tapote un peu, et il est satisfait pendant qu’il tète. Il ne s’agite plus, il se ressource tout le temps.

31        Eh bien, c’est ce que Dieu est pour le croyant. Il est le Dieu porteur des seins. Il était blessé pour nos péchés; c’est par Ses meurtrissures que nous avons été guéris. Et le croyant s’empare bien du Sein de Dieu, de la Parole de Dieu, le Nouveau et l’Ancien Testaments; il s’empare juste de cette promesse divine. Il tète, bénit Dieu et tire sur le croyant... sur une foi de la part de Dieu, jusqu’à se ressourcer. Et, tout le temps qu’il tète, il est satisfait. Oh! la la! J’aime ça!

            Il ne va pas vers son... «Ai-je grandi d’un pouce [2,5 cm] il y a quelque temps?"Qu’il ait grandi d’un pouce ou pas, il n’en fait pas cas, il tète simplement.

            C’est là que le croyant se repose. Si la Bible leur explique que Dieu guérit les malades, le croyant prend simplement Dieu au Mot et c’est réglé; c’est tout.

            Il ne dit pas: «Est-ce que je vais mieux? Puis-je bouger mon doigt un peu plus? Puis-je bouger mon pied?"Cela n’a rien à voir avec la chose, pas du tout. C’est ce qui est arrivé ici! Ce n’est pas ce qui est arrivé ici dehors; c’est ce qui est arrivé ici dans le coeur.

32        L’homme croit Dieu dans le coeur. Et tant que cette promesse divine peut trouver un endroit où s’ancrer dans le coeur humain, tous les démons de l’enfer ne peuvent pas le lui arracher. C’est là. Il croit cela. Il pourrait–il pourrait en mourir, car il a cru en cela. Et pendant qu’il s’accroche à cette promesse-là, il continue après tout à s’y accrocher et à y croire, et le doigt commence à bouger. Puis, la main commence à bouger. Vous voyez, il se ressource auprès de Dieu dans son propre corps.

33        Et alors, Dieu a dit à Abraham, Il a dit: «Maintenant que tu t’es séparé de Lot...» Il a fait un mauvais choix. A Sodome, tous les champs étaient arrosés. Il y avait de grandes villes bien construites, pleines de péchés. Et, n’est-ce pas étrange que Lot, ce croyant tiède, soit allé au meilleur endroit qu’il pouvait trouver, le meilleur endroit possible qu’il pût trouver, qu’il ait pris la voie de facilité? Et, n’est-ce pas étrange que, parfois, les gens qui prétendent croire en Dieu veuillent suivre la voie de luxe? Ils veulent suivre la voie dépourvue d’épreuves. Ils veulent suivre la voie la plus facile. Ils veulent suivre la voie dépourvue de persécutions. Ils veulent suivre la voie de facilité. Ce ne sont que des croyants tièdes.

            Mais Abraham, l’homme de Dieu, a donné à Lot ce qu’il avait choisi et il a pris le reste. Oh! J’aime vraiment cela. Un vrai croyant vous accordera votre choix, il est disposé à prendre le reste. Un vrai croyant n’est pas égoïste, pas du tout.

34        Maintenant, remarquez encore. Après que Lot se fut séparé et qu’il eut occupé sa place, Dieu apparut à Abraham et lui dit: «Abraham, lève-toi. Regarde tout autour, regarde à l’orient; regarde à l’occident, regarde au nord et au sud.» Il a dit: «Tout cela t’appartient; tout est à toi; je te le donne. C’est ta..."Eh bien, Abraham allait hériter tout cela. Alors, Dieu a dit: «Lève-toi, parcours le pays et explore ce qui t’appartient."Je pense que Dieu invite les enfants d’Abraham à faire cela.

            Si seulement ce petit groupe de gens rassemblés ici ce soir veut se lever, si simplement les gens à Phoenix veulent sonder la Parole pour voir ce qui leur appartient, ils possèdent tout. Tout nous a été donné par Jésus-Christ, si nous sommes des croyants.

35        Vous savez, si j’achetais une maison et qu’elle m’appartenait, je la visiterais pour voir ce qui m’appartient. Je suis bien un genre de prospecteur; j’aime creuser et découvrir ce que j’ai. Je suis héritier du salut. Je suis héritier de la guérison divine. Je suis héritier du Ciel. Je suis héritier de la terre. Je suis héritier, co-hériter de tout avec Christ en tout. Alors, j’aimerais parcourir Son Livre pour prospecter et voir tout ce dont je suis héritier.

            Vous savez, c’est juste comme une grande galerie, un très grand bâtiment. Si on m’annonçait que je suis devenu propriétaire de cette galerie, j’y circulerais partout pour voir ce qui m’appartient. J’aimerais tirer tel tiroir, regarder à l’intérieur pour voir ce que j’y possède. Ou j’irais ici, ouvrir tel endroit pour voir ce que j’y possède. Ou je pourrais aller ailleurs pour regarder. Et si un endroit me paraissait un peu élevé, je prendrais un escabeau; je monterais directement, je le ferais descendre, je le regarderais pour voir ce qui m’appartient. Tout m’appartient.

            Eh bien, c’est comme ça dans la Bible. Si quelque chose paraît trop éloigné, trop grand, trop élevé, agenouillez-vous tout simplement, c’est ça votre escabeau: «Seigneur, accorde-moi de comprendre ça."Continuez simplement à monter jusqu’à toucher cela. Examinez cela; ça vous appartient. Tout cela est à vous. C’est pour chaque croyant.

36        Il y a quelque temps, je parlais à un homme du nom de John Sproule. C’est un bon ami à moi. Il parcourait le pays, il y a plusieurs années, avec la vieille écurie grise. Je ne sais pas s’il a été ici ou pas. Il était parti en Orient. Et beaucoup parmi vous les originaires de l’Est se souviendront de John Sproule. Il était l’un des convertis de frère Bosworth. Il a été guéri d’un mal de la gorge grave alors qu’il avait le gaz... il avait aspiré du gaz moutarde par le nez, c’est passé par la gorge et c’est allé au cerveau. Toute sa voix était partie, frère Bosworth pria pour lui, et il fut guéri. Il a appelé sa femme et elle s’est évanouie. Il était allé oindre les malades et prier pour eux.

            Il avait pris un peu de vacances, il est allé en France, il est allé à Alsace Lorraine en France. Il se promenait dans un grand jardin et il a vu une statue du Seigneur Jésus. Alors, il s’est tenu là avec sa femme, il a dit, étonné, il a dit: «Regarde ça. Qu’est-ce qu’on voulait montrer par cette statue? Eh bien, cette chose n’a que... c’est une forme taillée. On n’arrive pas à y voir les souffrances de Christ.»

            Et un guide s’est approché de lui et lui a dit: «Monsieur Sproule, je pense que vous critiquez cela."

            Il a répondu: «Oui.»

            Il a dit: «Maintenant, venez par ici un instant.» Il l’a amené là et il y avait là un autel bâti là auprès de la statue. Et alors, il a dit: «Agenouillez-vous.» Et il s’est agenouillé. Le guide lui a dit: «Maintenant, levez les yeux."

            «Oh!» Il dit qu’il a senti comme si son coeur allait s’arrêter. Toutes les souffrances de Christ apparaissaient là. Toute l’agonie qu’Il avait connue. Le sculpteur, on dirait, avait reproduit cela dans les traits de Son visage.

37        Il s’est alors retourné et a regardé de nouveau au–au guide. Celui-ci lui a dit: «Monsieur Sproule, a-t-il dit, vous voyez, le sculpteur avait à l’esprit une seule chose.» Il a dit: «C’est qu’en taillant sa statue, il ne l’a pas fait pour que les gens se tiennent à l’écart et la regardent comme ceci. Il l’a taillée afin que les gens s’agenouillent et la regardent en levant les yeux comme ceci.»

            Et c’est pareil pour chaque promesse de la Bible. Il ne vous appartient pas de chercher à la mélanger avec votre sagesse mondaine, de chercher à comprendre: «Comment Dieu peut-Il faire ceci? Comment Dieu peut-Il faire cela?"La Bible n’a pas été écrite pour ça. Les promesses de la Bible furent écrites pour que vous vous agenouilliez et que vous leviez les yeux vers elles. Elles vous paraissent alors différentes lorsque vous lèverez les yeux vers elles comme cela.

38        Dieu a tenu Sa promesse envers Abraham. Il lui a donné l’enfant. Et après que le petit enfant fut né, qu’il eut grandi et atteint environ douze, quatorze ans. Vous savez comment il a dû être un enfant bien-aimé de cette famille.

            Eh bien, avec une mère d’environ cent dix ans, cent quinze, un père d’environ cent vingt-cinq ans ou cent trente... Si nous avons le temps... j’ai prêché là-dessus une fois auparavant, comment Dieu les a changés en un jeune homme et en une jeune femme (Et j’ai fait publier cela dans des magazines et autres), et Il les avait changés; c’est ce qu’Il fera un jour, à la résurrection, pour chaque enfant d’Abraham né de nouveau.

39        Et puis, un jour, Dieu voulait rendre cela très clair pour les habitants de Phoenix. Comment Il allait donc s’y prendre. Il allait soumettre Abraham à un double test. Il a donc dit: «Abraham, prends ton fils, ton unique fils, et amène-le à telle montagne, que Je te montrerai, et sacrifie-le là.»

            Eh bien, et si Abraham avait hésité, disant: «Comment deviendrai-je le père des nations, alors que je suis ici avancé en âge, et Tu me demandes de tuer et de détruire l’unique évidence qui me rassure que Tu garderas Ta Parole et que Tu feras de moi un père des nations?"

            Oh! combien Dieu aime soumettre Son peuple à l’épreuve! Chaque enfant qui vient à Dieu doit être mis à l’épreuve; c’est la formation de l’enfant, tout le monde sans exception.

            Et peut-être que, ce soir, vous êtes malade, c’est juste pour former un peu l’enfant, juste un petit test. Ne soyez pas découragé. Dieu est sur le Trône. Il connaît tout. Si nous sommes réellement nés de l’Esprit de Dieu, toutes choses concourent à notre bien. Il arrangera tout. Il a promis de le faire. Il a juré de le faire. Et Il doit tenir cette Parole-là. Il l’a tenue, ça fait maintenant, oh! des milliers d’années pour chaque croyant. Voulez-vous faire exception? Non, non. Nous ne faisons pas exception. Observez-Le donc maintenant.

40        Voyez comment cette belle scène se produit. Eh bien, Abraham ne voulait pas en parler à Sara. En effet, combien il aurait été difficile d’amener là ce jeune homme aux cheveux frisés d’environ douze ans et d’en parler à Sara. La maman n’aurait pas compris. «Comment vais-je l’informer... amener ce jeune garçon là pour aller le tuer? Eh bien, elle ne le comprendrait pas.»

            Souvent, il nous faut aller de l’avant, faire des choses et prêcher des choses que nous ne voulons réellement pas faire, mais nous ne comprenons simplement pas cela. Mais Dieu fait concourir toutes choses. Voyez? Toutes choses concourent au bien.

            Parfois, vous ne pouvez pas le dire à votre assemblée, vous ne pouvez pas le dire au public. Vous ne pouvez pas dire le pourquoi à votre propre église. Mais il vous faut de toute façon le faire.

41        Maintenant, remarquez. Un matin, il se lève, il coupe du bois, le place sur un petit mulet, appelle quelques serviteurs, prend le petit garçon et lui dit: «Nous allons adorer."Et ils ont effectué un voyage de trois jours.

            Eh bien, je peux marcher à tout moment, vingt-cinq à trente miles [40 à 48 km] par jour. Je roule beaucoup en voiture. J’ai... J’ai patrouillé pendant sept ans en moyenne sur une distance de vingt-six à vingt-huit miles [41 à 45 km] par jour dans le désert. Et les gens de l’époque pouvaient marcher mieux que nous aujourd’hui; en effet, nous sommes habitués à rouler en voiture et autres.

            Mais alors, s’il marchait trois jours, faisant vingt-cinq miles[40 km] le jour, il avait fait soixante-quinze miles [120,7 km] loin de la civilisation. Et puis, il a levé les yeux et a vu la montagne au loin, celle que Dieu lui avait montrée en vision. Lorsqu’il est donc arrivé sur la colline (J’aime vraiment cette partie-ci), il a dit aux serviteurs: «Vous, restez ici. Le jeune garçon et moi, nous irons jusque-là adorer et, lui et moi, nous allons revenir.» Avez-vous saisi cela? «Le jeune homme et moi, nous allons revenir.»

42        Comment allez-vous vous y prendre, Abraham? Expliquez-moi. Du moment que vous avez le couteau, la gaine et une vision de Dieu vous disant d’aller tuer ce garçon, comment allez-vous revenir vous deux? Mais Dieu crut à Abraham... ou plutôt Abraham crut en Dieu. Il n’a pas hésité. Tout ce qu’il savait, c’était que Dieu avait fait la promesse. Et si Abraham avait reçu Isaac «comme l’un venant d’entre des morts», il était sûr que Dieu pouvait de nouveau le ressusciter des morts. Et si vous, étant mort dans le péché et les offenses, n’ayant aucune disposition à servir Dieu et Dieu, par élection, vous a appelé et vous a donné Son Esprit sans que vous ayez fait un choix... «Nul ne peut venir à Moi si Mon Père ne l’attire premièrement."Et si Dieu a fait cela par vous, sans que vous ayez à faire un choix, à combien plus forte raison vous guérira-t-Il et vous gardera-t-Il après que vous avez un choix à faire par Son effort sous serment. Quelle chose merveilleuse, ce que Dieu a promis! Abraham n’avait pas hésité. Il a dit: «Eh bien, Dieu a été bon. Il a tenu Sa Promesse. Je ne sais comment Il le fera, mais Il le fera.»

            Je ne peux pas vous dire comment Dieu s’y prend, comment Il peut guérir un homme qui se meurt du cancer, que les médecins ont abandonné, qui est complètement rongé, mais si c’était nécessaire, je crois que ce soir, je peux produire cinq cents cas. Certainement.

43        Aujourd’hui, alors que j’entrais au restaurant pour prendre un petit-déjeuner, un petit homme qui se tenait derrière moi... Et il a dit: «Vous souvenez-vous de moi?"Je ne me souvenais pas; mais quelqu’un m’a dit que cet homme avait été amené à la réunion, souffrant de la tuberculose au point qu’il ne pouvait même pas murmurer. Et je pense qu’il est l’un des pasteurs qui parrainent ce soir. Ou plutôt il est un prédicateur de l’Evangile, il a prêché avec une voix d’un lion rugissant. Comment Dieu peut-Il s’y prendre? Je ne peux pas l’expliquer, mais Dieu a dit qu’Il le ferait. C’est réglé. Recevez Sa Parole. Ne cherchez pas à La comprendre. Vous ne pouvez pas La comprendre.

            Bien des fois, j’ai vu des gens dire: «Nous avons compris cela. Je dois–je dois comprendre cela."Alors, ce n’est plus la foi. La foi, ce n’est pas ce que vous comprenez; la foi, c’est ce que vous acceptez et que vous ne pouvez pas expliquer. C’est un acte de foi.

44        Eh bien, lorsqu’il eut pris le jeune homme, du feu, du bois et qu’ils eurent gravi la colline, le petit Isaac devint curieux. Si vous observez, c’est un tableau parfait de Dieu conduisant Son Fils sur le mont Calvaire, certainement: le Père et le Fils, le fils unique, un tableau parfait. Lorsqu’ils atteignirent le sommet de la montagne, le petit Isaac demanda: «Papa, a-t-il dit, voici l’autel, voici le bois, voici le feu, mais où est l’agneau pour l’holocauste?"Il n’arrivait pas à comprendre.

            Ecoutez Abraham. Sans que sa voix ait tremblé, il a dit: «Mon fils, Dieu se pourvoira Lui-même de l’agneau pour le sacrifice.» Il ne savait pas encore ce qui allait se passer. Il avançait comme les enfants hébreux droit dans la fournaise ardente. «Il... Notre Dieu peut nous délivrer, sinon nous ne nous prosternerons pas devant votre statue."

45        Une fois arrivé là donc, il a pris le petit Isaac, lui a lié les mains derrière le dos, lui a lié les pieds et l’a placé sur l’autel; il a renvoyé sa petite chevelure en arrière, dégageant son visage. Pouvez-vous vous imaginer ce que ressentait ce père? Il a dégainé le couteau. Le petit Isaac n’a point protesté, il n’a point négocié; il a fait confiance à son père.

            Oh! Combien ces heures vraiment sombres peuvent venir, cependant un véritable croyant fera confiance à son Père. Il Lui fera confiance. Comme l’a dit Job: «Même s’Il me tue, je Lui fais toujours confiance.» Et lorsqu’il a dégainé le couteau pour trancher la gorge de son propre fils, il a soulevé le couteau avec sa main, sans doute qu’une petite larme a dégouliné de son visage jusqu’à sa barbe. Mais, alors qu’il levait le couteau pour trancher la gorge de son propre fils, au même moment quelque chose a saisi sa main. Et le Saint-Esprit a parlé depuis le Ciel, disant: «Abraham, arrête ta main."Et au même moment, un–un petit bélier a bêlé derrière lui. Un bélier, un mouton, dont les cornes était attachés aux mauvaises herbes, dans les plantes grimpantes. Abraham a très vite délié son fils, il est allé prendre cet agneau, ce bélier, l’a placé sur l’autel et l’a immolé à la place de son fils.

46        J’aimerais vous poser une question sérieuse maintenant. D’où venait ce bélier? Pensez-y, c’était pratiquement à une distance de soixante-quinze à cent miles [120 à 160 km] de la civilisation, dans la région des loups, des lions et autres. Et en plus, il était là au sommet d’une montagne, là où il n’y a pas d’eau, et le bélier ne pouvait pas subsister là. Et pourquoi Abraham n’avait-il pas vu le bélier pendant qu’il rassemblait les pierres tout autour de lui pour bâtir l’autel? Il n’était pas là. C’était impossible pour lui d’être là. Il aurait été... Si un bélier restait là loin, il aurait été tué. Il ne pouvait pas se retrouver au sommet de la montagne, car, vous le savez vous-même, ce n’est pas là que restent les brebis. Les brebis restent dans les prairies, dans la brousse.

            Mais ce bélier était là-haut. D’où venait-il? C’est Dieu qui l’a créé. Et c’est pourquoi Abraham appela ce lieu Jéhovah-Jiré, «l’Eternel se pourvoira d’un sacrifice.»

            Eh bien, il n’avait pas eu une vision. Une vision ne produit pas du sang. Le bélier avait un corps physique. Et il avait un sang physique, littéral. Il a tué ce bélier et l’a offert à la place de son fils. Pourquoi? Abraham a pris Dieu au Mot sur toute la ligne. Et Dieu est capable de faire la même chose ici ce soir pour la postérité d’Abraham, qui va Le prendre au Mot.

47        Peu importe combien vous êtes malade, ce qu’est votre état, si seulement vous vous avancez et prenez Dieu au Mot, Dieu pourvoira. Vous direz: «Je n’ai pas de sang. Je suis anémique."Dieu peut pourvoir au sang pour vous. Vous direz: «Je suis... mes tissus sont rongés par la leucémie."Qu’en est-il du petit garçon qui était sur l’estrade l’autre soir? On vient de m’informer ce soir qu’il a été ramené chez son médecin, et le même médecin qui l’avait examiné avant a déclaré qu’il n’avait absolument rien. Qu’est-il arrivé? Il est Jéhovah-Jiré: «L’Eternel pourvoira.» Pour les hommes et les femmes, Il pourvoira à la foi: Dieu pourvoira à la ferme assurance. «Car la foi est une ferme assurance des choses qu’on espère, une démonstration de celles qu’on ne voit pas.»

            Oh! Postérité d’Abraham, ne croyez-vous pas qu’Il pourvoira pour vous ce soir? Et en outre, mon frère, ma soeur, Il a déjà pourvu à un Agneau. Et c’est déjà fait. Tout ce qu’il vous faut avoir, c’est la foi dans Sa Parole. Prions.

48        Notre Adorable et Bien-aimé Père, alors que nos coeurs battent sous nos chemises ce soir, sous la peau de nos corps, nous ne pouvons simplement pas exprimer ce que nous pensons à Ton sujet. Comment nous vivons dans ce grand et merveilleux jour.

            Dans notre leçon de ce soir, nous ne pensons pas avoir eu le temps de l’aborder, comment Tu as dit à Abraham: «Regarde les sables de la mer. Peux-tu les compter? Non. Ta postérité non plus ne sera pas comptée.» Puis, Il a dit: «Regarde les étoiles. Peut-on les compter? Non. Ta postérité non plus ne sera pas comptée.»

            Je suis reconnaissant à Dieu. Qu’était-ce? De la poussière de la terre aux étoiles, les postérités d’Abraham, suivant la même promesse, la même alliance. Un jour, Tu prononceras la Parole, et chaque semence d’Abraham, qui repose dans la poussière de la terre, brillera comme les étoiles, pour toujours. Nous Te rendons grâce pour nous avoir donné par la grâce cette alliance inconditionnelle qui nous a appelés par Ton propre cher Fils, le Seigneur Jésus, et la Vie Eternelle, à nous qui croyons en Lui.

            Et maintenant, Père, ce soir, je prie que ces paroles, bien que décousues dans la gorge d’un homme épuisé et fatigué, se répandent à cause du motif que j’avais en proclamant Ta Parole. C’est de susciter la foi dans des gens. Et nous allons faire venir ces enfants d’Abraham à cette estrade afin de prier pour eux. Alors, ô Adorable Dieu, veuille donc les rencontrer ici alors qu’ils accomplissent tout ce qui est promis. Accorde-leur la foi, car il est écrit dans la Bible, selon les Paroles mêmes du Seigneur Jésus, Il a dit: «Ils imposeront les mains aux malades, et les malades seront guéris."C’est ça la promesse. Que les enfants la croient, Seigneur. Oh! nous savons qu’ils seront guéris, puisqu’ils sont enfants d’Abraham. Ils prendront Dieu au Mot et ils appellent ces choses qui ne sont pas comme si elles étaient.

            Ce soir, Seigneur, que celle-ci soit une glorieuse soirée où une longue ligne de malades sera appelée, et chacun d’eux sera guéri et acceptera le Seigneur Jésus comme son Guérisseur. Car nous le demandons en Son Nom. Amen.

49        Je suis vraiment désolé d’être si enroué et de vous avoir gardés si longtemps, mais vous avez été très gentils en restant assis, écoutant. Tous mes remerciements. Eh bien, je vous le dis, je vous aime, moi aussi, et chacun d’entre vous. Et maintenant, je prie que chacun de ceux qui sont ici, des visiteurs... Il y a de bonnes églises dans cette ville. Les pasteurs ici... Je ne pense pas qu’il y a de la place pour eux ici à l’estrade, mais ils sont ici. Entrez en contact avec l’un de ces pasteurs maintenant et trouvez-vous une bonne église où aller le matin. Demain, allez à l’école du dimanche et restez dans l’église. Ils seront contents de vous avoir. L’un de ces bons pasteurs du plein Evangile ici vous accueillera dans son église.

            Je pense donc que demain après-midi il y aura une autre réunion et nous terminerons donc demain soir. Je ne sais donc pas quand je pourrais revenir encore à Phoenix. Ça, je ne peux le dire. Mais je prie que... J’avais un vif désir avant de venir ici... J’ai tellement été ici que j’ai honte de moi-même. Et je–je... Avant de venir, j’ai beaucoup examiné cela dans la prière. Je me disais: «Eh bien, ô Dieu, je sais ce que sont ces moments durs que j’ai...?... et j’ai dit: «Mais, veux-Tu faire quelque chose de spécial pour moi pendant que je suis ici cette fois-ci? Qu’il y ait quelque chose, Seigneur, qui fera beaucoup de bien à Phoenix. Accorde-le, c’est ma prière."Je ne sais pas ce que ce sera. Je ne demande pas à Dieu ce que ce sera, mais je Lui demande seulement de le faire, quelque chose qui laissera–qui laissera, après notre départ, des empreintes de pas sur le sable du temps.

50        Eh bien, je crois avoir dit à Billy... vous avoir dit à vous tous hier soir, que quiconque voulait recevoir une carte, pas sous l’onction, le discernement, mais juste passer dans la ligne pour qu’on prie pour lui, qu’il soit ici ce soir pour recevoir sa carte. Et je... [Frère Branham se renseigne sur les cartes de prière.–N.D.E.] Les avez-vous distribuées? Quoi? Cinquante? Et laquelle? F? Très bien. Il a distribué les cartes de prière, série «F» à ces gens; F, de 1 à 50. Et maintenant... Excusez-moi...de 50 à 100, de 50 à 100, F50 à 100.

            Maintenant, nous allons essayer de prier pour chacun de vous. Et maintenant ... voyons... levons-nous. Qui a F n° 1? Voudriez-vous lever la main, que nous puissions la prendre. Regardez votre carte de prière: F numéro 1.

            Oh! Excusez-moi. Oh! J’essayais de prendre 1. D’accord. F-50. Qui a F-50? Levez la main. La carte de prière F-50. Très bien, madame, voudriez-vous venir ici? 51? Très bien, madame. 52? 53? 54? 55? 56? J’aurais souhaité que vous les gardiez debout dans cette direction ce soir, si cela ne vous dérange pas. Dites donc, il nous faudra quelqu’un pour... Frère Jack et les autres sont-ils ici? Très bien. 51, 2, 3, 4, 5, 6, 7? 57? 58? 59? 60? Quel que soit votre numéro, levez la main. F-60? 60...

            Frère Sothmann, s’il vous plaît, Billy a besoin de vous ici au bout de cette ligne. 60? 61? Levez bien haut la main. 61? 62? 63? Je pense que la petite Mexicaine là a levé la main. Très bien. 64? 65? 66? 67? 68? 69? 70? 71? 2? 72? F-72? Je–je n’ai point vu la main. Je ne pense pas. F-72? Voudriez-vous lever la main? Qui a F-72? Oh! eh bien, très bien, madame. 73? 73, voudriez-vous lever...74? 75? 76? 77? 78? 79? 80? 81? 80... 81. Ai-je vu 81? Nous ne voulons sauter personne. 81? 82? 82? 83? 84? 84? La carte de prière 84? Que quelqu’un parmi vous m’aide un peu...?... 85? 86? 87? 87? 88? A-t-elle cela? Soeur Juanita, elle a 87? 87? Très bien. 88? Carte de prière F-88? Très bien. 89? 90? 90? Très bien. 91? 92? 93? Carte de prière F-93? Est-ce que je la vois? F-93? 94? 95? 96? 96? F-96? Ai-je sauté cela? A... F-96? Vous êtes... très bien. 97? 98? 98? F-98? F-98? 99? 100? Très bien.

51        Eh bien, c’est le genre de ligne que nous avions la première fois que j’étais venu ici à Phoenix. Combien ici ce soir étaient à ma première réunion, lorsque j’étais venu à Phoenix? Eh bien, oh! la la! regardez seulement. Vous souvenez-vous lorsque nous en arrivions à la ligne de prière? Les gens posaient leurs mains sur la mienne et je me tenais là un instant, je tenais leur main un instant et le Saint-Esprit révélait ce qui n’allait pas. Vous en souvenez-vous?

            Souvenez-vous, j’avais annoncé qu’il arriverait que... le Seigneur m’avait dit, le soir où Il m’a rencontré, qu’Il va... qu’il arrivera, si je suis sincère, qu’Il fera que je connaîtrais les secrets mêmes des coeurs. Je ne le faisais pas à l’époque. Mais j’avais annoncé que c’est ce qui arriverait si j’étais sincère. Combien se souviennent m’avoir entendu dire cela à ma première réunion? Voyez? L’a-t-Il fait? C’est vrai. Voyez?

52        Eh bien, Il m’a rencontré il y a quelque temps, il y a plusieurs mois, et un changement de mon ministère est sur le point de s’opérer. C’est un changement pour le meilleur.

            Un de ces jours, une femme viendra à l’estrade. Elle sera en complet brun, portant un bébé. C’est ce qui arrivera: une petite femme portant un bébé, avec un petit... Peut-être que je me trompe là-dessus. C’est une petite jupe dans une petite... (Soeur, c’est ce que vous appelez veston?) C’est un–un complet de deux pièces, complet de deux pièces. Je ne m’y connais pas tellement sur les habits des femmes. Je ne peux pas... je ne... je n’ai jamais de ma vie acheté même une paire de bas à ma femme. Elle peut le faire elle-même, mais je–j’avais une fois commis une erreur là-dessus, vous le savez, c’est dans L’Histoire de ma vie. J’étais censé acheter une certaine marque et j’en ai acheté une autre. Dès lors, je les laisse donc le faire, ainsi donc...

            J’allais acheter à l’une de mes filles un–un de ces petits blousons débardeurs, ou je ne sais quoi encore les dames portent, vous savez, les... Oh! Je ne sais pas. Comme ce que porte la petite fille, il y a le–le... assise là en... rose. Comment appelez-vous ces affaires? Blouse, c’est ça. J’allais acheter une blouse à ma fillette, et j’ai demandé à ma belle-fille de s’en occuper. Je ne... pouvais pas le faire.

53        Ayez donc foi maintenant. La Bible dit que s’il y a parmi vous un homme spirituel ou un prophète, Moi l’Eternel, Je me ferai connaître à lui, Je lui parlerai en songes, Je me révélerai en visions. Si ce qu’il dit s’accomplit, alors écoutez-le, car Je suis avec lui. Mais si cela ne s’accomplit pas, alors ne l’écoutez pas, car Je ne lui ai pas parlé.

            Maintenant, je vous parle du fond de mon coeur, ces visions que vous voyez ici à l’estrade, ce n’est pas moi qui les produis. C’est vous qui les produisez. C’est votre foi ancrée. Je ne fais que me soumettre. Et quand je me soumets à Dieu, alors votre foi, en faisant de même, tire comme ça.

            Y a-t-il quelqu’un ici dans la ligne de prière ou là dans l’assistance qui n’a jamais vu cela opérer? Qu’il fasse voir la main... celui qui n’a jamais vu cela opérer. Il n’y a que deux ou trois environ. Eh bien, je ne sais pas... Si le Seigneur, peut-être... Je vais essayer de... peut-être, un ou deux, si le Seigneur le permet. L’onction étant là, j’aimerais alors prier pour ce mouchoir. Puis, peut-être, frère Moore peut veiller à la porte; s’il vous plaît, juste un instant, pour faire passer donc les gens.

54        Maintenant, si–si chacun de vous vient en croyant de tout son coeur et de toute son âme, eh bien, qu’est-ce qui arrive? La Bible dit: «Voici les miracles qui accompagneront ceux qui auront cru.» Est-ce vrai? «Ils imposeront les mains aux malades, et les malades et seront guéris."Combien savent que ce sont les dernières Paroles de Jésus-Christ sur cette terre? Saint Marc 16, les dernières Paroles qui sont donc sorties des lèvres de Jésus-Christ: «Ils imposeront les mains aux malades, et les malades seront guéris."

            Mon ministère n’a jamais été très efficace en Amérique, mais, oh! comme il prospère outre-mer cet après-midi! Frère Moore me parlait ce soir, disant: «Frère Branham, tel que vous avez durement prêché cette semaine, si c’était n’importe où ailleurs qu’aux Etats-Unis, vous auriez vu cent ou deux cents mille âmes de gagnées à Christ. C’est vrai. Maintenant, vous voyez dans quelle choquante condition de vie nous vivons ici. Oh! la la! On arrive à un tas de corinthianisme. C’est vrai. Tout est juste: «Ceci est comme ça et nous avons... Nous n’aurons rien à faire avec ceci, ceci, cela."Rentrez prendre la Parole. Croyez en Dieu.

55        Pauvre petite Amérique! J’ai pitié d’elle. Mais l’heure est proche. Dieu ne peut pas juger un peuple juste; ils sont près pour le jugement. Mais elle doit se retrouver dans cet état afin que Dieu envoie Son jugement. Rappelez-vous bien: Nous allons le subir. Gardez bien cela dans vos livres et voyez combien de temps ça va prendre.

            Eh bien, si les miracles qui ont été accomplis en Arizona l’avaient été en Afrique, ils se seraient repentis depuis longtemps. Si les miracles qui ont été accomplis en Arizona l’avaient en Allemagne, il n’y aurait pas eu de guerre; ils se seraient repentis depuis longtemps.

            En Allemagne, j’ai fait un appel à l’autel pendant cinq soirées et j’ai eu dix mille chaque soir, ou... et... mais cinquante mille âmes ont été gagnées à Christ en cinq soirées, sans jamais toucher personne. On avait simplement empilé, entassé tout, des béquilles, des chaises roulantes, on les avait simplement empilées dans des coins et partout.

56        Frère Julius Stadsklev est quelque part dans la salle ce soir; je l’ai vu il y a quelque temps, il était assis ici, l’aumônier Stadsklev. Il était avec moi en Afrique du Sud ou à Durban, où plusieurs milliers de gens dans une grande piste de course (et on avait fait là environ trois ou quatre jours, quelque chose comme cela), et les gens continuaient à venir à la réunion une semaine après mon départ. On a fait un appel à l’autel, la ligne à appeler, nous ne pouvions pas distribuer les cartes de prière. Nous avions simplement laissé les missionnaires aller là et prendre deux de telle tribu, deux de telle tribu et deux de telle tribu; il y avait là environ quinze tribus. Ils avaient formé une petite ligne de prière. Et le premier à venir à l’estrade était une musulmane. Et cette femme, lorsque j’ai dit: «Pourquoi venez-vous auprès de moi chrétien, si vous êtes musulmane?»

            L’interprète a dit, il a dit: «Eh bien, elle croit que vous pouvez l’aider.»

            J’ai dit: «Pourquoi n’êtes-vous pas allée auprès de votre prêtre?"Eh bien, elle pensait que je pouvais l’aider. J’ai dit: «Avez-vous déjà lu la Bible?"

            «Oui."

            «Et si Jésus revient faire les mêmes oeuvres qu’Il avait faites lorsqu’Il était ici, qu’Il me fait savoir qui vous êtes, ce qui est arrivé et tout, ce pour quoi vous êtes ici, croirez-vous cela et accepterez-vous Jésus?»

            Elle a levé la main pour dire qu’elle le ferait. Alors, le Saint-Esprit est descendu, Il a dit: «Vous êtes allée avec votre mari, c’est un homme trapu, portant une moustache noire, vous êtes allés auprès d’un... auprès d’un..."Elle était une Indienne. «L’autre jour, vous êtes allée chez un médecin, il a examiné vos glandes féminines et il a dit que vous aviez un kyste et qu’on devait opérer.»

            Elle a dit: «C’est vrai», et elle a accepté le Seigneur Jésus.

            Cela secoua les musulmans au point que dix mille vinrent à Christ à la fois.

57        Et j’avais fait connaissance d’un autre missionnaire qui disait: «Précieux joyaux, précieux joyaux."Ça faisait trente ans qu’il était là, prêchant, sans avoir gagné un seul musulman. Frère, les musulmans et les Hindous sont les descendants des anciens Mèdes et Perses; ils ne se convertissent pas! C’est vrai.

            Mais que le véritable et authentique Seigneur Jésus entre en action au moment où... Et lorsque j’ai fait l’appel à l’autel cet après-midi-là, et je pense... Frère Julius, je pense que vous serez du même avis... de loin plus que ce qui a été dit... mais, trente mille sont du coup venus à Christ après un seul appel à l’autel.

            Et F. F. Bosworth, si jamais on a vu un saint en ce jour moderne, c’est F. F. Bosworth. Oui, oui, je soutiendrais cela même si je mourais en cet instant même.

            Et ce vieil homme se tenait là, regardant ce terrain, pleurant, et on a estimé à vingt-cinq mille guérisons miracles, ce qui était arrivé sans toucher personne. Je me tenais simplement là et je priais pour eux. On avait ramassé par terre toutes sortes de bâtons, de béquilles et autres abandonnés par les gens, et on en a rempli sept grands camions. Vingt-cinq mille... Pensez-y! Et ici vous pouvez prêcher jusqu’à mourir, et quelqu’un dira: «Eh bien, c’était un assez bon message. Oh! Je ne suis pas intéressé d’y retourner.»

            C’est ça l’Amérique pour vous, n’est-ce pas? Oh! Ton jour est là. Je ne m’adresse pas à l’Eglise. Ton jour aussi est proche. C’est l’Enlèvement. Gloire à Dieu!

58        Frère Stadsklev, c’était une merveilleuse réunion, n’est-ce pas? Voudriez-vous vous lever une minute? Voici l’auteur du livre Un prophète visite l’Afrique: l’aumônier Julius Stadsklev, il est maintenant capitaine de l’armée des Etats-Unis. Il a reçu sa formation, je pense, à Wheaton ou quelque part là, à la même université que Billy Graham et les autres. Il est allé en Afrique avec moi, il a écrit ce livre et il a pris ces photos. Il était là ce soir-là lorsque ce... J’ai vu ce bus passer, la première soirée où j’atterrissais là en Afrique. Il y a eu un bus là qui passait. Et puis, j’ai vu un garçon là, une jambe plus courte que l’autre de six pouces [15 cm]. L’aumônier Stadsklev se tenait là même, il a écrit ce qui était arrivé.

            Lorsque j’ai regardé, j’ai vu une petite voiture verte déraper et heurter un arbre, et une jeune fille se fracturer le dos. Je n’arrivais pas à la repérer. Eh bien, elle était étendue là en bas. Et lorsque je suis arrivé, là... «Rappelez-vous, vous feriez mieux de faire attention à ce que vous lui dites...» Mais je l’ai vue se réjouir et courir en vision. J’ai dit: «Lève-toi, jeune fille. Jésus-Christ te guérit.»

            Sa mère s’est écriée: «Oh! Non, non! Elle ne peut pas se lever. Si... Le médecin a dit que si elle bouge, elle va mourir."Son dos était cassé net. Mais la jeune fille a bondi sur ses pieds, se réjouissant. La mère est tombée sur le lit d’où sortait la fille. C’est vrai. Frère Stadsklev en a des photos dans le livre. Voyez? C’est réglé. Des milliers et des milliers avaient afflué à Christ.

59        Mais nous, nous cherchons à étudier cela. Je–je ne parle pas de l’église en Amérique. Regardez ici ce soir. Combien ici sont sauvés? Faites voir les mains; chaque chrétien ici présent. Voyez? Les pécheurs ne sont pas intéressés, à peine. Ils ne veulent pas venir. Et ils ne s’intéressent à rien là-dessus. Ils ont pratiquement dépassé le jour de grâce de par leurs péchés.

            En 1933, j’ai vu la forme qu’auraient les voitures avant la Venue du Seigneur. Elles ont pratiquement cette forme-là. Rappelez-vous, j’avais prophétisé cela... Notez-le dans vos blocs-notes... Je vous ai souvent dit... chaque fois ici. Un temps viendra... L’Amérique, c’est le pays de la femme. Il se lèvera bientôt une femme, en Amérique, et elle deviendra un grand personnage, comme président ou quelque part, avant la Venue du Seigneur. Je crois. Voyez? Souvenez-vous-en bien, je vous l’ai dit. Et les voitures auront de plus en plus la forme d’un oeuf, juste avant l’anéantissement total ou avant que ce pays ne soit détruit. Prions.

60        Maintenant, Père céleste, nous voici. Nous sommes au seuil d’un–d’un événement nouveau. Beaucoup sont debout ici, malades et affligés, pour passer dans la ligne. Voici Ton serviteur, Seigneur. Il y a ici des mouchoirs, des paquets de lettres qui iront chez les nécessiteux. Je bénis ces mouchoirs au Nom de Christ. Que chacun soit guéri. Accorde-le, Seigneur. Je prie que chacun reçoive cette bénédiction et, en tant qu’Américain, en tant que serviteur de Dieu dans ce pays, et ceux-ci étant Son peuple, je bénis ces gens au Nom de Christ.

            Ô Dieu! Je Te prie de bénir chaque prédicateur. Et, oh! puissions-nous avoir une petite vision des âmes perdues et crier aussi fort que possible, car la fin est proche. Accorde-le, Seigneur, je prie, au Nom de Christ. Amen.

61        Je vais essayer quelque chose maintenant même. Eh bien, j’aimerais que vous les frères, vous voyiez, car lorsque je suis sous... si l’onction est là, j’aimerais prier pour tous ces gens comme je l’avais promis, et j’aimerais prier pour eux, afin que vous puissiez d’abord les déplacer, pour qu’on prie pour tout le groupe. Mais j’aimerais d’abord ressentir la touche de...

            Je n’y peux rien, mes amis, vous pouvez penser que je suis un fanatique, mais du fin fond de moi-même, je sais que je n’y suis pour rien. Je ne suis qu’un homme. Et je–j’aimerais sentir ce Quelque Chose et savoir que l’onction est ici avant d’imposer les mains à ces gens. Je ne peux cependant pas terminer avec eux alors qu’ils font... je ne peux pas le faire. J’aimerais donc ressentir l’onction pour les trois, quatre, ou cinq premières personnes ou quelque chose comme ça, alors vous les frères, surveillez bien. Cela plaira-t-il à tout le monde?

62        Combien là dans l’assistance vont s’associer à moi pour prier avec moi donc? Là au balcon? Voyez? Vous tous, regardez là-haut. Il y a au moins mille personnes ici ce soir. De toute façon, c’est l’évaluation que j’en fais. Je ne suis pas fort en évaluation, mais disons qu’il y a ici mille personnes. Il y aura mille prières qui seront offertes du coup pour vous, tous les enfants de Dieu. Regardez ici quel genre de personnes. Vous tous qui êtes nés de nouveau, levez la main. Voyez ce que... Dieu doit exaucer cela. Eh bien, Il a dit: «Là où deux ou trois sont assemblés en Mon Nom, Je suis au milieu d’eux.» Il est ici. Maintenant, pour confirmer un peu cela, que le Seigneur Dieu du Ciel accorde cela pour la gloire de Dieu.

            Frère Moore, tenez-vous là pendant que les deux, les trois ou les quatre prochaines personnes passent. Aussitôt que vous me voyez accuser un peu de faiblesse, commencez alors à faire passer la ligne.

63        Maintenant, madame, vous vous tenez ici pour quelque chose... Je ne sais pas. Lui le sait. Vous savez que je ne sais rien à votre sujet, et je ne sais pas pourquoi vous êtes ici. Mais qu’est-ce que vous... Vous direz: «Que cherchez-vous à faire, Frère Branham?"Je m’abandonne moi-même.

            Juste... La Bible déclare-t-Elle à un endroit: «Voici le lys de champ...?"C’est dans la Bible. Que fait le lys? Il travaille dur jour et nuit pour s’exposer aux abeilles, aux passants et pour exhaler du parfum. Il fut créé un lys. Dieu fait Son miel, Il a donc créé le lys pour produire le miel.

            Il fait des dons à Son Eglise. Nous nous abandonnons simplement, nous nous abandonnons. Maintenant, si Dieu me permet de savoir ce que vous voulez demander à Dieu, un instant, croirez-vous de tout votre coeur?

            Maintenant, vous savez que je ne sais pas pourquoi vous priez là. Je–je ne peux pas vous le dire. Mais si vous demandez quelque chose à Dieu et qu’Il me révèle ce que vous voulez, allez-vous croire? L’assistance croira-t-elle donc? Maintenant, c’est pour vous, les enfants. Maintenant, que chacun croie cela. Pendant que vous êtes là dans l’assistance, croyez vous-même.

            Maintenant, c’est bien le tour de cette dame. La dame est... elle veut qu’on prie pour la maladie du coeur. C’est l’hydropisie. Croyez-vous qu’Il vous en guérira, qu’Il vous guérira et vous donnera ce que...? Vous êtes la femme d’un prédicateur, n’est-ce pas? C’est ce que je me disais. Je pense connaître votre mari. Très bien. Venez un instant ici.

            Notre Adorable Père céleste, nous bénissons cette femme au Nom de Christ, afin qu’elle reçoive sa guérison, pour la gloire de Dieu. Amen. Maintenant, que Dieu vous bénisse, madame.

            Maintenant, à vous madame, croyez-vous de tout votre coeur? La Bible dit: «Tout est possible à celui qui croit.» Votre maladie se localise à la gorge. Et ça s’appelle l’ulcère de gorge. Et cela a un... cela a provoqué quelque chose dans la glande, et cela affecte vos oreilles. C’est vrai, n’est-ce pas? Croyez-vous maintenant? Venez ici. Ô Adorable Jésus, je Te prie de la guérir au Nom du Seigneur Jésus-Christ. Amen. Que Dieu vous bénisse.

64        Bonsoir, monsieur. Croyez-vous de tout votre coeur? Dieu peut ôter la cataracte. Je ne la vois pas, mais vous souffrez de cataracte. Et vous croyez en Dieu pour cela. Croyez-vous que je suis prophète de Dieu? Vous n’êtes pas d’ici. Non, non. Vous êtes accompagné de votre femme. Et elle a déjà accepté sa guérison. Vous venez de l’Ohio. Est-ce vrai? Votre nom, c’est Weber. C’est vrai. Retournez vite et soyez rétablis au Nom du Seigneur Jésus-Christ.

            Bonsoir. Croyez-vous? Jeune homme, je ne te connais pas; je ne t’ai jamais vu, mais il y a une ombre noire sur toi. Le médecin t’a condamné à mort; c’est que, a-t-il dit, tu as une tumeur à la tête. Il t’a donné six mois pour vivre. Ne vas-tu pas abandonner maintenant toutes tes mauvaises habitudes et autres avec ça? Vas-tu le faire? T’abandonner à Christ? Arrêter de fumer et tout le reste? Et donner ta vie à Christ, et...? Vas-tu le faire?

            Sur base du Sang versé de Jésus-Christ, je condamne ce démon, afin qu’il quitte ce garçon et qu’on reçoive des nouvelles de la délivrance de Ton enfant. Que ce jeune garçon vive et qu’il soit rétabli au Nom de Jésus-Christ. Amen. Que Dieu te bénisse, jeune homme. Très bien.

65        Ô Dieu, bénis cet homme et guéris-le au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis notre frère, guéris-le au Nom de Jésus-Christ. Père céleste, bénis notre soeur en la guérissant au Nom de Christ. Bénis ce petit garçon, Seigneur, et guéris-le au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis cet homme et guéris-le au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis ce jeune homme et guéris-le au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis cette dame et guéris-la au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis cette petite dame et guéris-la au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis cette dame en la guérissant au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis cette fille et guéris-la au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis cet homme et guéris-le au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis notre frère et guéris-le au Nom de Jésus-Christ.

            Juste un instant. Etes-vous en train de prier, assistance? Soyez en prière maintenant. Il y a même des visions au-dessus de l’assistance. Oh! la la! C’est très dur de faire passer ce genre de ligne. Priez pour moi. Priez aussi pour moi. Continuez donc à prier. Continuez simplement à prier.

66        Ô Seigneur, veux-Tu bénir cette personne au Nom de Jésus. Seigneur, bénis notre soeur, au Nom de Jésus...?... Seigneur, bénis notre soeur au Nom de Jésus. Seigneur, bénis cette femme. Seigneur, bénis cette chère maman au Nom de Jésus. Seigneur, bénis cette chère femme au Nom de Jésus. Ô Dieu, bénis cette soeur indienne au Nom de Jésus, je prie. Ô Dieu, bénis cette jeune dame au Nom de Jésus, je prie. Ô Dieu, bénis cette dame au Nom de Jésus, je prie. Ô Dieu, bénis cette dame au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis ce bon frère au Nom de Jésus. Ô Dieu, bénis ce petit garçon au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis notre soeur au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis notre frère au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis notre soeur au Nom de Jésus. Ô Dieu, bénis notre frère au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis notre soeur au Nom de Jésus. Ô Dieu, bénis ce frère au Nom de Jésus-Christ. Accorde-le, Seigneur.

67        Maintenant, pendant que nous attendons une minute, combien dans l’assistance, ceux pour qui on a prié et qui voulaient qu’on leur impose les mains, croient et acceptent leur guérison? J’aimerais voir si vous croyez donc. Imposez la main... Levez la main, vous qui êtes passés par la ligne de prière, qui croyez que vous êtes guéris. Remerciez le Seigneur. C’est bon. Je peux être tout à fait en erreur, c’est peut-être ici en Amérique que nous sommes censés faire ceci comme ceci. Je ne sais pas. Très bien. Ayez foi maintenant. Continuez à prier. Toute l’assistance, continuez à prier; que tout le monde prie. Je ferme simplement les yeux et j’impose les mains aux malades.

            Ô Dieu, bénis notre cher...?... frère au Nom de Jésus. Ô Dieu, bénis notre chère soeur au Nom de Jésus. Ô Dieu, bénis mon frère au Nom de Jésus. Ô Dieu, bénis notre soeur au Nom du Roi. Ô Dieu, bénis le frère au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis notre soeur au Nom de Jésus-Christ. Ô Dieu, bénis cet enfant au Nom de Jésus. Ô Dieu, bénis notre soeur Waldrop au Nom de Jésus.

68        Juste un instant pendant que nous sommes debout ici. Cette femme, ici, était morte dans la ligne de prière, la première fois que j’étais ici, madame Hattie Waldrop. Son mari est un plombier, c’est un ami intime à moi. Et la femme avait le cancer et elle tenait coûte que coûte à venir, qu’elle vive ou qu’elle meure. Et on m’a annoncé que quelqu’un se mourait dans la ligne de prière. Et le Seigneur a guéri cette femme. Il y a de cela environ dix ans, Soeur Waldrop. [Soeur Waldrop dit: «Le lundi passé.»–N.D.E.] Et j’étais... Dix ans depuis le lundi passé. Elle connaît avec précision le jour même et l’heure, et elle...

            Un soir, je pense, j’étais au Canada, là à Saskatchewan, frère Sothmann, et on m’avait appelé pour prier pour son petit-fils, je pense. [Frère Branham parle avec soeur Waldrop.–N.D.E.] Grand... la petite-fille à la soeur; qu’est-ce qui n’allait pas avec lui? Une hémorragie cérébrale et la polio... à l’hôpital Saint Joseph et j’ai prié pour lui sur le... au téléphone, et le Seigneur a guéri ce petit garçon. Il est maintenant parfaitement normal et rétabli. Il était à la maison, et nous avions mangé avec notre soeur là-bas un soir. Est-ce vrai, Soeur Waldrop? Que Dieu bénisse votre coeur. Que Dieu vous bénisse, soeur.

69        Disons: «Gloire au Seigneur!"Amen. Oh! la la! Comme c’est merveilleux! Que Tu es grand! Que Tu es grand! Oh! je souhaiterais chanter cela. Que Tu es grand! N’est-Il pas merveilleux? Maintenant, que tout le monde incline la tête et prie. Très bien.

            Dieu bien-aimé, je prie pour cette aimable petite enfant, que Tu la guérisses et que Tu la rétablisses au Nom de Christ. Amen. Ô Dieu, bénis notre soeur que voici. Et en lui imposant les mains... Tu as dit dans Ta Parole: «Voici les miracles qui accompagneront ceux qui auront cru. Ils imposeront les mains aux malades, et les malades seront guéris."C’est ce que je fais, au Nom de Jésus.

             De même pour notre soeur, je lui impose les mains au Nom de Jésus. De même pour notre soeur, au Nom de Jésus, qu’elle soit guérie. De même pour notre frère, au Nom de Jésus, qu’il soit guéri. De même pour notre soeur, au Nom de Jésus-Christ, qu’elle soit guérie. Au Nom de Jésus-Christ, que notre soeur soit guérie. Au Nom de Jésus-Christ, que notre frère soit guéri. Au Nom de Jésus-Christ, que l’enfant soit guéri. Bénis notre soeur et guéris-la au Nom de Jésus. Bénis notre chère soeur et guéris-la, avec les mains posées sur elle, au Nom de Jésus. Amen.

            Maintenant, pensez-y, ami, si Dieu dit quelque chose, Il dit la vérité: «Voici les miracles qui accompagneront ceux qui auront cru.» Soyez en prière maintenant alors que vous inclinez la tête.

            Père céleste, au Nom de Jésus-Christ, que notre frère soit guéri. Père divin, au Nom de Jésus-Christ, que notre soeur soit guérie. Amen.

70        Pour moi, c’est beaucoup plus facile comme ça qu’autrement. Si c’est comme ça que vous le désirez, c’est certainement le cas pour moi aussi. Mais maintenant, suivez. Qu’avons-nous fait? Nous avons imposé les mains aux malades et prié pour eux. Est-ce vrai? Combien parmi ceux qui sont passés par la ligne de prière croient qu’ils sont guéris? Faites voir les mains, tous ceux qui sont passés par la ligne de prière. Gloire au Seigneur! Vous savez, c’est peut-être ça la manière correcte. Très bien.

            Y a-t-il ici maintenant des malades qui n’ont pas été dans la ligne de prière? Faites voir la main. Très bien. On dirait qu’il y aurait environ cent ou plus. Très bien. Maintenant, gardez simplement vos mains levées. Je vais donc lever les miennes. Que faisons-nous? Nous essayons de toucher Quelqu’Un. Qui est-ce? Celui qui est Omniprésent, Celui qui nous connaît. Si vous tendez vos mains, je tends les miennes, et nous tendons tous les mains. Ô Dieu, sois miséricordieux!

71        Un jour, pendant que les mains de Moïse étaient levées, la bataille était en leur faveur. Et, ô Dieu, aujourd’hui nous levons les mains, croyant que notre foi s’est élevée vers Jésus-Christ, Lui qui a été élevé pour nous. Et nous croyons en Ta puissance de guérison. Ô Dieu, qu’elle tombe des cieux comme une averse sur chaque individu ici, et guéris-les. Accorde-le, Seigneur. Que cela déclenche la puissance de la guérison, cette puissance qui est maintenant même dans cette salle.

            Que tout celui qui croit être guéri frappe les mains. Alléluia! Alors, c’est terminé, et nous sommes guéris. Christ est donc ici. Dieu est donc ici. Les anges sont donc ici. Que Dieu reçoive donc la gloire de tout cela. Gloire au Seigneur Dieu! Très bien. Encore sept. Pendant que nous inclinons la tête juste un instant, je vais demander à frère Moore de venir prendre ce service aujourd’hui.

            Va-t-on prier pour toi, fils? Je Te prie de bénir cet homme et de le guérir au Nom de Jésus-Christ. Amen. Que Dieu te bénisse. Maintenant, inclinons la tête juste un instant. Frère Moore...

E-1 Our kind Heavenly Father, we want to thank You from the very depths of our heart, for all that Thou has done for us. We're unworthy of the blessings that Thou has bestowed upon us, but we are grateful for them. And now, we pray that You'll smile Your blessings continually upon us, and especially tonight, as we have just remembered, that tonight is the night we're to pray for the great host of people. Give us great faith. May great wonders be done for the glory of God. We asked it in Jesus' Name, Amen. Be seated.
I had just remembered that tonight was the night we was to pray for all the people, and he'd forgot to tell me, that he was coming down and give prayer cards for all those people who just wanted to pass through the line. And I'd forgot about it till just here at the platform, that we was to do that. And it hadn't come into my memory, rather, since coming from the place. So I thought I'd change my text then and talk on something else. That I was going to talk on something, but I'll change it now.

E-2 And we want to thank all you ministers for this morning, attending the breakfast, we just had a real jubilee this morning. The Lord blessed in a marvelous way in the wonderful fellowship that we had with God's children this morning.
And now, tonight, I believe the recording boys... This will be the last night for the books and the pictures. They'll be at the concession stand, wherever it is. We don't sell on Sunday. I've never did it and I... The--the books and those things are not nothing that we make anything from. I buy them myself from Mr. Lindsay. And then I'll get somebody to sell them for me, and the meeting has to support the books. Now, they... you're... Now, if I was printing them myself and selling them, or could get them printed real cheap and sell them... But it's not... That isn't the idea; not to make anything out of them, no. It's the--getting the message to the people. And so, you'd be invited, if you're planning on getting one of the books or pictures, it... get it tonight.
Then, tomorrow afternoon there is to be the service here in the place, the Lord willing. And then tomorrow night closes out this campaign. I know that there's other campaigns coming to the city of... Phoenix seems to have plenty of them. And that's good. I'm glad you do.

E-3 I was just speaking to a minister just few moments ago, and a well known minister here in the city. He said, "Brother Branham, the Phoenix people love you."
And I said, "That certainly is mutual."
I wished I had time, when I come into the city, to go to each one of your homes and have dinner. I know you got good cooks. And I--I would sure like to do it. But it's seemingly, that in these meetings I've just got to constantly stay on the field, until I'm just get so wore out I can't go.
Brother Moore, I was trying to get him to preach for me. Said, "I tell you, if you preach and you fall over on the platform, then we get a doctor, and he says the reason you're in bad shape," said, "I'll try it next time."
I said, "Now, Brother Moore..." But we're happy to be assembled with you tonight.

E-4 And now, even in our... in our day that we're living in... And this morning I was speaking at the breakfast on the subject of Joel, where the one... where he saw the worms, different insects, eat down the tree--God's heritage. And we tried to name what those worms was. And how that each one of those worms is the same worm, just dies and comes back a different insect. And it's been the devil all the way along. He broke up brotherhood and the things that they had in the first church and the false unity of the church while we try to unify people with organizations. Organizations unifies themselves.

E-5 But Christ died for the whole body. See? It's not just the unity amongst one organization; it's the unity amongst the entire body of Christ. And those old worms has just... Every time that the--this little tree that's been cut down, and it's laying there just as a stump--and every time some life starts up, the first thing you know, we build a little organization around it, and the worms get in it and eat it down. I said, "One of these days, God's going to bring down some insect powder, and He's going to spray these worms; they'll quit eating from that time on."
When a man can be so isolated from those things by the love of God and the Holy Ghost, it'll never touch him. We have people who's found that place. I've known men that wouldn't make any difference what organization you belonged to or what you believed, you're a brother anyhow. They wouldn't draw any lines. That's... If it can work on one or two, it can work on the rest of us. That's right. We can all be the same.

E-6 You know, I was thinking over in Job, the 14th chapter, it said there's hope in a tree if it dies. And it's... Even the stalk grows old, the roots of the ground, through the scent of rain, water, it will bring forth boughs again.
Now, that Gospel stump, that's in the ground, the Pentecostal blessing, only thing it needs is some Pentecostal water. And Pentecostal water is the Word, for we are washed by the water by the Word. And just some good old fashion Holy Ghost gospel teaching will certainly put that thing right back in it's place and bring it out again. That's right.

E-7 Now, I told Brother Moore, this afternoon, if I preach longer tonight than twenty or thirty minutes, for him to stick me in the back. And so, I just...
When I come to talk I'm a long ways from being a preacher or theologian. But what I know about Jesus, I love to tell others. And I just put everything that there is in me in it, because it's my Lord's Word.
And if I was doing a job for you out here busting concrete, I'd do the best job I could do. How much more, doing for the Lord? I want to do my best when I walk to this platform, do everything that lays within me to win souls to Christ, 'cause I know and you know we haven't got too much longer to do this.

E-8 Now, being that we're going to have the type of meeting that we will tonight, I'd like to encourage faith. People passing through the line like that, they must have faith. So I want to read just a verse out of--the 14th verse of the 22nd chapter of Genesis:
And Abraham called the name of the place Jehovah-jireh: as it is said, to this day in the Mount of the Lord it shall be seen.

E-9 God, in the Old Testament, had seven compound redemptive Names. And when this picture was taken, that you see out there of the Pillar of Fire, as I regard it that way... And the night that it was taken is when Brother Bosworth asked a Baptist preacher in a debate, in Houston, Texas, this question: He said, "If you will answer me this one question, yes or no, I'll walk off the platform." He said, "Was the redemptive Names of Jehovah applied to Jesus? yes or no?" That settled it.
If the redemptive Names of Jehovah was not applied to Jesus, He was not Jehovah-jireh or Jehovah-rapha. The Lord's... or Jehovah-jireh, "the Lord's provided sacrifice"... And if He was Jehovah- jireh, He's Jehovah-rapha, also, "the Lord that heals all our diseases"; they're inseparable. Just like you can't separate them.
You can't separate God from His nature and His motives. And if He is Jehovah-jireh tonight, "the Lord will provide a sacrifice," if He wasn't that, then He wasn't the Lord's sacrifice and He wasn't the Saviour. And if He is Jehovah-jireh, He's also Jehovah-rapha, "the Lord that healeth all thy diseases." That settles it. So there's no way of answering it; just say it's yes or no. To deny it, is to deny Christ being the Saviour. To accept it is to accept Him as your Healer. So there's no way out of it. And I'm so glad of that.

E-10 Now, we're going to speak tonight on this one compound redemptive Name: Jehovah-jireh.
And now to get a background of our story... Everything... You must not take just one little Scripture to prove anything. It must lay out in the whole view of the Bible. That's the way we want to do it. The subject must run completely from Genesis to Revelation; it must tie right in with the rest of the Bible in the right place.
And Abraham... We'll have to go back before we get this sacrifice... We'll have to go back and find out who Abraham was. And I truly believe that the Spirit of God that was in Abraham, was a part of Christ. I believe that to--the part of the Holy Spirit that we have today is a part of Christ.

E-11 Being that I said what I did this morning, I would like to explain this: what is these great gifts and things? Christ was in Joseph. Do you believe that? Look how he was sold for thirty pieces of silver, almost thirty, and was hated of his brothers, loved of his father, just exactly like Christ. And how that they hated him because he was spiritual--could see visions and interpret dreams--spiritual, just like Christ. He was throwed in a ditch, supposingly be dead, just like Christ. He was raised up from the ditch and set at the right-hand of Pharaoh. And when Joseph went forth, they blowed trumpets and said, "Bow the knee to Joseph." He could find Pharaoh's princes at his own pleasure; and no man could come to Pharaoh, only through Joseph--perfect picture of Christ.
When David was dethroned out of Jerusalem, and was drove up on the Mount of Olives by his own people, his own children, as David went up the mountain, he looked back over Jerusalem, weeping. Eight hundred years later the Son of David, rejected in Jerusalem, set on the Mount of Olives and said, "Jerusalem, Jerusalem, how oft would I have gathered you as a hen does her brood?" It was the Spirit of God in those men.

E-12 Now, God is like a great big diamond. And that diamond has been chipped or cut in such a way... A true-cut diamond reflects many rays of light. And when we see in the church, so many different gifts of the Spirit, it is only the reflection off of the real Diamond. And one may seem a little peculiar to the other one, but it's the way the diamond reflects the light. So God does that also in the way that He reflects a gift of the Bible. One has the gift of knowledge, the other one has the gift of tongues, and another one has the gift of something else. It's God, reflecting these lights. And they are lights that's gathered in one person; that's Almighty God.
Now, Abraham was a part of God. Jesus said, when He was here on earth, "Is not it written in your laws that ye are gods? And if they call those gods to who the Word of God come to," how about Him being God? They were gods by measure. He was the Fullness of God. God was in Him, reconciling the world to Himself.

E-13 Now, Abraham... Let's take just a little look at his life. Who was he? Where did he come from? Was he a special-born child? a seventh son of the seventh son? No, sir. He was just an ordinary man. He come from his father, down from Babylon, and perhaps was raised around idolatry. But God by election chose Abraham, not because that he was a good man, but because God elected Abraham.
And that's the only way that you'll ever come to God. It's God's election. God does the choosing. You have nothing to do with it. There's no man has sought God at any time. You can't seek God; it's God seeking you. It's something in you, creating that desire. And that's the reason there's Divine healing if the Bible didn't even say so. It's that creative something in the children of God, that's hunting for that fountain that's open. But the strange thing, when you find...?... the fountain, like the disciples that night who was praying for help, and the very help that come to them, they was afraid of it.

E-14 Now, notice what God did. Now, Abraham in the Bible represents election; Isaac, justification; Jacob, grace; Joseph, perfection. Then it run out. Perfection... Joseph was a perfect man; there's nothing against him in the Bible.
But on this election, God chose Abraham, not because he was an educated man, not because he was a smart man, but because that God saw something in Abraham before the foundation of the world. And that's the reason you are a Christian tonight, is because that God saw something in you before the foundation of the world and put your name on the Lamb's Book of Life, before the world ever was formed. How you going to lose? How can you do it? The Bible said...
The biggest fault that I can find with any of the churches, and especially the real church that's borned again, they don't know who they are. You don't realize what the privilege that God has given you; you're looking for something way off in some kind of a millennium. But that's one the devil has pulled over you. "Now we are the sons of God." Not we will be, we are now. And every Redemptive blessing that the Lord Jesus died for, is our personal property right now, everything that He died for--not we will be; we are now.

E-15 Now, let's watch Abraham and see what a promise God gave Abraham. God gave Abraham the promise and made the covenant with him unconditionally. Not "if you'll do this, if you'll do that...," he had nothing to do with it. God said, "I've already saved him and it'll come to Me in old age." That settles it.
When man makes covenant with God, man breaks his covenant. When man and God had covenant together in the garden of Eden, man broke his covenant. Then He made a covenant with him through the law; man wouldn't even keep it. But God was determined to save man, so He gave the covenant to Abraham and his seed--Abraham and his seed, unconditionally. Not because you do this, and because you do that, or because you have this or have that, but God made the covenant unconditionally. That's what the Bible said.

E-16 Now, you say, "Well, I wished I was a Jew." Well, that which is outwardly, is not a Jew, but that which is inwardly, says the Bible. "And we, being dead in Christ..." the Bible said that we take on Abraham's seed, and we are heirs with Him, according to the promise.
Every man that has been filled with the Holy Ghost, has the seed of Abraham in him, because he has the faith of Abraham in him. And Abraham believed God before circumcision or anything else, and it was imputed unto him for righteousness. You see it? That takes the scare out of you. It's not, "Oh, if I can just keep hanging on. Oh..." That isn't the idea. I never did try to hang on. He done the hanging on, and by grace He saved me. It ain't what I do, it's what He done. What I do doesn't matter anything. It's what He's done for me. Now, if I love Him, I will do everything that's in my power to do the right thing for Him.

E-17 Now, if a man says, "Well, I just... I'll just... (Presbyterian idea), I just walk up and shake hands and say, 'I got it. That's all right. I got eternal security.'" Brother, you're off the track.
My wife, I love her. I made a covenant with her to be her husband. And if I was away from home, and some woman would come to me and say, "I love you," and I wanted... felt like that I would make love to the woman, and Meda would forgive me for it when I went home, I still wouldn't do it. Though I knowed she'd forgive me, I wouldn't hurt her like that.
And a man that loves God, you don't quit drinking, smoking, just because you think you're go... keep you from going to hell. If you love the Lord, you'd do it because you don't want to hurt Him.
I seen fashion, clothes, and...?... people to wear their... They used to wear long dresses, long sleeves, and long hair. That's all right. They should, but that isn't what takes you to heaven. You could have your hair long, your dresses long, and have a temper enough to fight a buzz saw, and hate your neighbor and everything else. But the reason that you do keep yourself the way it should be, is because you love the Lord and want to keep His commandments, if you're Abraham's daughters, Abraham's sons. That's what does it.

E-18 Now, Abraham believed God, when God met him, and talked to him, and said, "Now, Abraham, I've called you; I'm making My covenant with you; and I'm going to give you a son."
Now, Abraham was seventy-five years old. And Sarah was sixty-five years old. And he married her when she was just a little girl, 'cause she was his half-sister. Now, they'd lived together since they were little ones, been husband and wife all through the healthy days of Sarah. She's sixty-five years old, about twenty-five years or better passed the menopause. And it was impossible for her to have that baby; but yet, God asked Abraham to believe the impossible. And He ask you, the seed of Abraham, to believe the impossible, because His Word is a creative thing.

E-19 Abraham just held onto God's Word; he believed God. That's all he had to do. Now, he didn't look to how impossible it was, he just accepted, and took God at His Word, and went to rejoicing over it. God loved that.
Now, Abraham didn't say, "Now, wait a minute, Lord. When I begin to see something happen, when I begin to see and know by all signs of nature, that we're going to have this baby, then I'm going to tell the people about it. But You couldn't expect me to go down and tell the doctor, and get everything ready. We're going to have a baby. He'd laugh at me. I'm seventy-five years old and she's sixty-five.

E-20 What do you think would happen today if an old man and woman, sixty-five and seventy-five, would walk into the doctor's office, say, "Doctor, we want to make arrangements for the baby." The doctor would say, "Say, is this your wife?"
"Yes."
"I'd like to examine her. Why it's impossible. Did nature come just according to the time?"
"Yes."
"Well, it's impossible for her to have it."
Then you say, "Well, doc, I suppose you're right." and go on back, it wouldn't happen.
But Abraham didn't look at what the doctor said. Abraham looked at what God said. And Abraham's seed does the same thing. They don't look at what science says, they look at what God says. Oh, I'm so glad that He still has seed in the earth. They looked at what God said. They take God's Word for it.

E-21 Now, could you imagine Sarah going down to the finest shop that she could find, an old woman, sixty-five years old with a little grandma's shawl over her head, going down through the shop buying Birdeye and pins and everything, getting ready. You'd imagine what the people would say? "That old lady's gone off at the deep end." But you know why? She had God's Word for it.
Could you imagine Abraham going around testifying to everybody, "Glory to God, we're going to have a baby now."
I can imagine seeing a fellow say, "Poor old man." See?
See, every time that anyone takes God at His Word, it's considered a fanatic. And God asks you to believe for the impossible, because He's able to do that which is impossible. "Abraham staggered not at the promise of God through unbelief, but was strong, giving praise unto God." God wants you to do the miraculous. He wants you to believe the miraculous. And by accepting it by faith, you prove what you believe He is. You see it? God wants you to take His Word for it. He speaks it, and if God has said it, all heavens and earth will pass away, but that Word can't pass.

E-22 Now, another thing God does... He told Abraham and Sarah to separate themselves from their company. God calls for separation. How much different it is in us choosing anything? We chose... we choose mixers. Oh yes; "I tell you that's the socialist little fellow you ever seen. Now, he's not a fanatic. He won't preach anything against television, and all this kind of stuff like that, 'bout women wearing bobbed hair and all these things like that. You never hear it spoke in our church." Just because he hasn't got the real audacity, he hasn't got the baptism of the Holy Ghost to back it up. That's all.
What we need is God-fearing preachers who tells the truth. That's right. Now, that's what makes the separation.
If I was choosing a pastor, and I was on the board, and had to select a pastor, and he was one of those wishy-washy, kind of sissified guys like that, I sure wouldn't vote him into my church. I... anything, I'd vote him out, and get a man that did believe God's Word, and took God's Word, and preached it, and stood on it. I want a son of Abraham up there, a son of God.

E-23 Now notice, Abraham had to separate himself. And as long as his kinfolks hanged around with him, and he didn't do what God told him to do, the blessing never was made manifest. And as long as you keep holding on to a little petty something, a little something here, a little something there, God can never fully bless you as long as you try to take God for a totem pole. "You know Brother Roberts is in town. Hallelujah. I had him anoint me and pray for me. Glory to God. If this don't work, a Paul Cain comes through (Hallelujah), I'll give him a round. And then when Brother Branham comes, I'll let him give me a round too, and see how I come out." You'll just be the same old guy with the same old disease. When they let them...?... there's nothing good in any of us. But when you forget about preachers and personalities and look to the Lord Jesus Christ, then you're going to get somewhere. Take God at His Word. See?
It's God's Word what's creating. God's Word is a seed. And a seed sewn and taken care of, if it's germitized and a good seed, it'll bear the kind of fruit it is. So if you need healing, ask if there's a promise in here; every promise is yours.

E-24 Now, we find out then, a little later on as he began to move on, then there come a separation time, that he had to separate himself from his kindred. His father died. As long as the old man was along He never did bless him. But after all was separated, God appeared to him.
Lot had took his choice, went down into Sodom. As long as Lot hung along, his argument... And as long as you stick around with unbelievers, you'll find the same trouble.
But when Abraham was ninety and nine years old, ninety-nine, that made Sarah eighty-eight... Could you imagine Abraham? Could you imagine when Abraham went and told Sarah, his wife, saying, "Sweetheart, you know we've always longed to have children?"
"Oh, yes, Abraham."
"Well, bless God, we're going to have a baby."
Watch Sarah say, "Abraham, I--I--I don't understand."
"Neither do I."
"Well, how do you know we're going to have a baby?"
"God said so. That settles it. God said so; He's going to do it."

E-25 Well the... after the first few days, why, maybe the first month, why, he comes to Sarah, and he said, "Sarah, how are you feeling, honey?"
"Not a bit of difference. Abraham, are you sure?"
He said, "Glory to God, we're going to have it anyhow." Sure.
"How do you know, Abraham?"
"God said so." The second month passed. "Sarah, how you feel? Anything happening?"
"Not a bit of difference."
"Glory to God, we're going to have it anyhow."
"How do you know?"
"God said so." The first year passed. "Sarah, you still are going to have those diapers and things ready?"
"Yes."
"Have you felt any different?"
"Not a bit."
"But hallelujah, were going to have it anyhow. God said so." Keep my thoughts on them, they'll be all right. See?
All right, when twenty-five years passed, twenty-five years passed. "Sarah, how do you feel?"
"No different."
"Glory to God, we're going to have it anyhow!"
There you are. He didn't look at circumstances; He looked at what God said. He was looking at the Word.

E-26 Here some time ago, went in to pray for a boy that had diphtheria in his throat and he's choking to death. Dear old daddy come over with the mother... Anointed that boy... First, they wouldn't let me go in. And the doctor there, the head doctor, was... I learned, was Catholic. And I said, "Well, you'd let the priest go in."
He said, "That's different; you're a married man and got children."
I said, "I mean just as much to that boy, as the priest would mean to a Catholic boy." I said, "The father here has sent for me to come pray for the boy."
He said, "But you got children, Reverend."
I said, "I know that, but I've got a Saviour, too."
He said, "Do you know that you could pass the disease to your child?"
I said, "Doctor, I appreciate your ethics and all that you do, but there's one thing you don't understand." I said, "My God can shield me from that. He's done it a many times through leprosy and everything else. I take His Word for it."

E-27 And when we went in he dressed me up like a Ku Klux Klan. And when we went in there, and knelt down to pray for the boy--just an ordinary little prayer... Got up. The Mother's on one side and the Dad was on the next side. The boy had been unconscious for two days. And his heart had went so low, till the cardiogram showed... I forget what it was. I don't understand the machinery of it, but the nurse said it would never rise again; it couldn't; never had been known to rise--his heart beat.

E-28 And then when I got through praying, just a little prayer, got up, the old father reached across to the mother and he said, "Mother, isn't this wonderful?" Said, "Oh, praise God for healing our boy."
The boy was still unconscious. I looked at him, and honest, my heart admired him. And the mother said, "Yes, Dad, that's just wonderful. How we thank the Lord!"
And the old brother put his hands up in the air and sung, "Oh, God, how I thank you for healing my boy." Boy laying there dying.
And the little nurse standing there, she walked over to him and she said, "Sir, I don't understand." Said, "How can you take that so lightly, when your boy is dying?"
"Oh," he said, "he's not dying." Said, "He's living and going to be well."
"Oh," she said, "I can appreciate your faith," and she said, "but there's one thing you must understand, sir; this machine is scientific, and if that hand went way down here, it can never come back again. It never has and it never will."
The old patriarch put his arm around the little lady and he said, "Look, little lady... See, you're looking to that machine, for that's what you've been trained to look at. That's all you know about." But said, "I'm looking to a Divine promise of God that He will raise him up."
The boy is married now and got a family!

E-29 What? It depends on what you look at. If God made the promise, God's obligated to keep that promise, no matter what the circumstances is.

E-30 Then God told Abraham... He appeared to him in the Name of El Shaddai, "the bosom," and He said, "Abraham, I am the Almighty God. Walk before me and be perfect."
And He had... He said, "I am the El Shaddai, the breasted God." The "El Shaddai" means "breasts like the woman." No not breasts, but breasted. "I am the breasted God. I am the Strength-giver.
Like a little baby, when it's sick and fretting, crying, kicking, squalling, and the mother picks it up, and she leans it on her bosom, and it begins to nurse the mother's strength... And as the little fellow starts nursing, the first little taste of strength, he quits crying. And mama just pats him a little, and he's satisfied while he's a nursing. He doesn't fret any more, and he's bringing in his strength all the time.

E-31 Well, that's what God is to the believer. He is the breasted God. He was wounded for our transgressions; with His stripes we were healed. And the believer lays right a hold of the Breast of God, the Word of God, the New and Old Testament, and he lays right a hold of that Divine Promise, and nurses, and blesses God, and pulls on the believer--on a belief from God, till he nurses back his strength again. And he's satisfied all the time he's nursing. Oh, my, I like that.
He don't go to his hou... "Do I grow a inch awhile ago?" He don't pay any attention to whether he growed an inch or not; he's just nursing.
That's where a believer is. If it's explained to them by the Bible that He heals the sick, the believer just takes His Word for it and that settles it; that's all.
He don't say, "Am I any better? Can I move my finger a little more? Can I twist my foot?" That don't have one thing to do with it, not one thing. It's what's happened in here! It ain't what's happened out here; it's what's happened here in the heart.

E-32 Man believes God from the heart. And as long as that Divine Promise can find a anchoring place in the human heart, there isn't all devils in hell can ever tear it away from him. It's there. He believes it. He'd--he'd die by it, for he believed it. And holding that promise, after all he keeps holding it and believing it, the finger begins to wiggle. Then the hand begins to move. See, he's nursing the strength of God into his own body.

E-33 And then God told Abraham, He said, "Now that you're separated from Lot..." He took the bad choice. All the fields was watered down in Sodom. Big cities were built full of sin. And isn't it strange that that lukewarm believer, Lot, would go down to the best place he could find, the most beautiful place he could find, take the road of ease? And isn't it strange thing that sometimes people who say that they believe God, they want to take the road of luxury? They want to take the road where there's no trials. They want to take the easiest way out. They want to take the way that's not persecuted. They want to take the road of ease. They're just a lukewarm believer.
But Abraham, the man of God, gave Lot his choice and taken what was left. Oh, I just love that. A real believer will give you your choice; he's willing to take what's left. There's no selfishness in a real believer, not at all.

E-34 Now, notice again. After Lot had separated and taken his place, God appeared to Abraham. He said, "Abraham, rise up. Look all around. Look to the east; look to the west, to the north, and to the south." He said, "Every bit of it belongs to you; it's all yours; I've give it to you. It's yours..." Well, Abraham was going to fall heir to all of it. So He said, "Get up and walk around through the land and see what you own." I think God calls His children of Abraham to do that.
If this little group of people gathered here tonight would only get up, if the people in Phoenix alone, would only search out through the Word what you have, you possess all things. All things was given to us by Jesus Christ, if we're believers.

E-35 You know, if I bought a home, and it was mine, I'd go through the thing, see what I had. I'm just kind of a prospector; I like to dig around, find out what I got. I'm an heir of salvation. I'm an heir to divine healing. I'm an heir of heaven. I'm an heir to the earth. I'm an heir, joint-heir with Christ in all things. Then I like to look through His Book to prospect and see what all I'm an heir to.
You know, it's just like a great big arcade--a great big place. If they told me I owned that arcade, I would go around and see what I had. I like to pull out this drawer and look in it and see what I got in there. Or I'd go over here and open this place up and see what I got in there. Or I could go somewhere else and look. And if some place looks just a little bit high, I'd just get me a step-ladder; walk right up, and pull it down, and look at it, see what that belongs to me. It's all mine.
Well, that's the way it is in the Bible. If anything looks too far away, too big, too high, just get down on your knees; that's your step-ladder. "Lord, let me understand it." Just keep moving right up till you touch it. Look it over; it belongs to you. It's all yours. It's for every believer.

E-36 Some time ago I was talking to a man named John Sproule. He's a good friend of mine. Used to go through the country many years ago, with the old gray barns. I don't know if he was ever out here or not. He went through the eastern country. And a lot of you eastern people will remember John Sproule. And he was one of Brother Bosworth's converts. He was healed with a bad throat where He'd got gas with him... mustard gas sucked into his nose and throat and brain. And he didn't have no voice at all, and Brother Bosworth prayed for him; he got healed. Called his wife up and she fainted. And he went out anointing the sick and praying for them.
Took a little vacation and went over to France and went out from...?... France. He was going through a great garden, and he found a statue of the Lord Jesus. And he was standing there with his wife, he said, in amazement, saying, "Look at that. What did the sculpture mean? Why, the thing doesn't have nothing but just... it's a shape. You can't see no suffering of Christ there."
And a guide come up to him and said, "Mr. Sproule, I suppose you're criticizing that?"
He said, "I am."
He said, "Now, come here just a moment." And he took him up and there was a altar built there beneath the statue. And so he said, "Kneel down." And he knelt down. Said, "Now, look up."
"Oh," he said he felt like his heart would just break. There was every suffering of Christ. There was every agony that He went through. Looked like the sculptor had reproduced that in His features of His face.

E-37 And so he turned and looked again to the--to the guide. He said, "Mr. Sproule," said, "You see, the sculptor had in mind one thing." Said, "That when he made this statue, he didn't make it for people to stand off and look at it this a way. He made it so the people'd bow down and look up to it this a way."
And that's the same way it is with every promise in the Bible. It isn't for you to try to mix it with your worldly wisdom, to try to figure out, "How could God do this? How could God do that?" The Bible wasn't written for that. The Bible's promises were written for you to bow down and look up to. Then they'll look different to you, when you look up to them like that.

E-38 God kept His promise with Abraham. He gave him the child. And the little boy when he was born, growed to about twelve, fourteen years old. And you know how that must have been a lovely thing in that family.
Now, a mother of about a hundred and ten, fifteen, a father was about a hundred and twenty-five or thirty... If we have time... I might have preached on it once before, how God turned them back to a young man and a woman (And I've had it in magazines and so forth.), and made them over again, which He will do every borned again child of Abraham, some day, in the Resurrection...

E-39 And then one day God wanted to make it real plain to the people in Phoenix. So how He was going to do it, He was going to give this Abraham a double test. So He said, "Abraham, take thine son, thy only son, and take him to a certain mountain, where I'm going to show you, and there sacrifice him.
Now, what if Abraham would have took the second thought? "How am I going to be the father of nations, when here I am this old, and You're asking me kill and destroy the only evidence that I have that You'll keep Your Word and make me a father of nations?"
How God loves to test His people. Every child that comes to God must be tested, child trained; no exceptions, everyone.
And maybe tonight, that you're sick, just to have a little child training, just a little testing. Don't be discouraged. God's on the throne. He knows all things. If were truly borned of the Spirit of God, everything's working together for our good. He's going to make everything right. He promised He would. He swore He would. And He's got to keep that Word. He's kept it now for oh, thousands of years to every believer. Would you be any exception? No, sir. We're no exception. Now, watch Him now.

E-40 Watch how this beautiful act takes place. Now, Abraham did not want to tell Sarah about this; 'cause that only little curly-headed boy of about twelve years old, how hard it would be to take that little fellow out and tell Sarah. The mother just didn't understand. "How am I going to tell her... to take this little boy out and go to kill him? Why, she wouldn't understand it."
And there's many times we have to go ahead and do things and preach things that we really don't want to do it, but we just don't understand it. But God's working everything just right. See? It's all for the good.
Sometimes you can't tell your congregation; you can't tell the public. You can't tell your own church why. But you've got to do it anyhow.

E-41 Now notice, one morning he gets up, chops the wood, and puts it on a little mule, calls a couple of servants, and got the little boy up, said, "We're going out to worship." And they went three day's journey.
Now, I can walk anytime, twenty--five to thirty miles a day. And I drive a lot in a car. I have... I patrolled for seven years, averaging twenty-six to twenty-eight miles a day through wilderness. And those people then could walk better than we can now, 'cause we're used to riding and so forth.
But now, if he walked three days at twenty-five miles a day, he was seventy-five miles back from civilization. And then he lifted up his eyes and saw the mount way off, where God had showed him in the vision. And so when he got to the hill (I just love this part), he said to the servants, "You stay here. The boy and I are going yonder to worship, and he and I will return." Did you get it? "The boy and I will return."

E-42 How are you going to do it, Abraham? Explain to me. If you've got the knife and the sheath here, and a vision from God telling you to go kill that boy, how are you two going to return back? But God believed Abraham... or... Abraham believed God. He didn't take no second thought. The only thing he knowed, God gave the promise. And if Abraham had received Isaac "as one from the dead," he knew that God could raise him up from the dead again. And if you, being dead in sin and trespasses, without any nature to serve God it all, and God by election called you and gave you His Spirit without you making any choice... "No man can come to me except My Father draws him first." And if God did that through you, without you being able to make a choice, how much more will He heal you and keep you, when you've got a choice by a sworn effort of His. What a marvelous thing, how that God promised! Abraham didn't take the second thought. He said, "Well, God's been good. He kept His promise. I don't know how He's going to do it, but He will do it."
I can't tell you how God does it, how that He could heal a man that's dying with cancer, and the doctors has give him up, and he's eat to pieces, but if it would be necessary, I believe tonight, I could produce five hundred cases of it. Sure.

E-43 Today, as I was going into the restaurant to eat, the breakfast, a little man standing behind me... And he said, "Do you remember me?" I didn't; but somebody had told me, that that man was brought to the meeting with TB so bad, till he couldn't even whisper. And I believe he's one of the sponsoring pastors tonight. Or, he's a minister of the gospel, preached with a voice like a roaring lion. How can God do that? I can't explain it, but God said He'd do it. That settles it. You take His Word. You don't try to figure it out. You can't figure it out.
I've seen so many times that people say, "We've got it figured out. I got to--I got to understand it." Then it isn't of faith any more. Faith is not what you understand; faith is what you accept, and can't explain it. It's a act of faith.

E-44 Now, when he took the boy, the fire, the wood, and went up the hill, little Isaac got curious. If you see, it's a perfect picture of God leading His Son up Mount Calvary--certainly is: the Father and the Son, the only begotten, just a perfect picture. And when they get up to the top of the mountain, little Isaac said, "Father," said, "here is the altar. Here's the wood. Here's the fire, but where is the lamb for the burnt offering? He couldn't understand.
Look at Abraham, and not a quiver in his voice, he said, "My son, God will provide for Himself a lamb for the sacrifice." Didn't know yet what was going to take place. He was stepping right up like the Hebrew children, right up to the fiery furnace. "He... Our God is able to deliver us, but never-the-less, we won't bow to your image."

E-45 So when he got there, he took little Isaac, put his hands behind him, tied him, tied his feet, laid him up on the altar, pulled back his little hair away from his face. Could you imagine the feeling of a father? Pulled the knife out of the sheath. Little Isaac never squealed; he never made a offer; he was trusting his father.
Oh, how those real dark hours could come, yet a real believer will trust his Father. He will trust Him. Like Job said, "Though He slay me, yet I trust Him."
And when he drew the knife to slice the throat of his own son, raised it up with his hand, no doubt a little tear come down from the beard across his face. But as he raised up to slice the throat of his own son, about that time something caught his hand. And the Holy Spirit spoke from the heaven and said, "Abraham, stay your hand." And about that time a... a little ram bleated behind him. A ram, a male sheep, had got his horns hooked in the weeds, in the vine. And Abraham loosed his son right quick, went over and picked up this lamb, ram, and laid him upon the altar and killed the ram in the place of his son.

E-46 I want to ask you something, seriously now. Where did that ram come from? Think of it, practically seventy-five to a hundred miles away from civilization, wolves and lions and everything else in the country. And besides that, he was up on top of a mountain where there's no water, and the ram could not have existed there. And why didn't Abraham see the ram when he was picking up the stones all around him to make the altar? It wasn't there. It was impossible for it to be there. It would been... If the ram would have stayed that far away, it'd been killed. It wouldn't have been up on top the mountain, because you know yourself, sheep don't stay up there. Sheep stays in the meadows, the brush.
But here was this ram up there. Where did he come from? God created it. And that's the reason Abraham called the place Jehovah-jireh, "the Lord will provide the sacrifice." Now, he didn't see a vision. A vision doesn't produce blood. The ram had a corporal body. And it had literal, corporal blood. And he killed the ram and offered the ram instead of his son. Why was it? Abraham was taking God at His Word plumb to the end. And God is able to do the same thing here tonight to the seed of Abraham, who will take Him at His Word.

E-47 No matter how sick you are, what's your condition, if you'll just step right up and take God at His Word, God will provide. You say, "I have no blood. I'm anemic." God can provide blood for you. You say, "I am... my tissues are eat up with leukemia." How about the little boy was on the platform the other night? I was just told tonight, the little boy was taken back to his doctor, and he was pronounced absolutely negative--the same doctor that examined him before. What happened? He's Jehovah-jireh: "the Lord will provide." And men and women will provide the faith; God will provide the substance. "For faith is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen."
Oh, seed of Abraham, don't you believe that He will provide for you tonight? And besides that, my brother, sister, He has already provided the lamb. And it's already made. The only thing you have to have is faith in His Word. Let us pray.

E-48 Our dear blessed Father, as our hearts beat beneath our shirts tonight, the skin of our bodies, we just can't express what we think about You. How we're living in this great marvelous day.
We think, in our lesson tonight, that we didn't have a chance to get to, how that You told Abraham, "Look at the sands of the sea. Can you number them? No. Neither will your seed be numbered." Then he said, "Look up to the stars. Can they be numbered? No. Neither will your seed be numbered."
I'm thanking God. What was it? From the dust to the stars, the seeds of Abraham, in the same promise, the same covenant. Some day You'll speak the Word, and every seed of Abraham, that's in the dust of the earth, shall shine like the stars forever. We thank Thee because Thou hast, by grace, given us this unconditional covenant that has called us by Thy own dear Son, the Lord Jesus and give us Eternal Life, that believe on Him.
And now, Father, tonight, I pray that these words, though scattered through a tired weary throat, that You will let them go because of the motive that I had behind, to speak Your Word. It was to create faith among the people. And we're going to call these children of Abraham up to this platform to pray for them. So, blessed God, will You meet them here, as they fulfill everything that is promised. Give them the faith, for it is written in the Bible by the Lord Jesus' own words, "If they lay their hands on the sick they shall recover." That's the promise. Let the children believe it, Lord. Oh, we know they will, if they are the children of Abraham. They'll take God at His Word and call those things which are not as though they were.
May it be said, Lord, that tonight will be the great night when the great sick line will be lined up here, that everyone of them may be healed and accept the Lord Jesus as their Healer. For we ask it in His Name. Amen.

E-49 I'm very sorry to be so hoarse and kept you as long as I did, but you were very nice to set and wait. Thank you very kindly. Now, I say to you, I love you also, and everyone of you. And I pray now, that each one of these people here, visitors... There are just fine churches in this city. The pastors here... I don't think there's room for them on the platform, but they're around here. You get with some of these pastors now and find you a good church to go to in the morning. Go to Sunday School tomorrow, and stay for church. They'll be glad to have you, some of these good full gospel pastors, here, they'll welcome you to their church. Then I think it falls lot tomorrow afternoon for another service and then close out tomorrow night. I don't know when I can ever be back to Phoenix again. That I can't say. But I pray that... I've longed before I come here... I've been here so many times I feel ashamed of myself. And I--I... Before I come, I gave it very much consideration and prayer. And I thought, "Well, God, I know how those fierce times are that I've...?..." and I said, "But will You just do something special for me when I'm there this time? Let something happen, Lord, that'll do Phoenix a whole lot of good. Grant it, is what my prayer is." I don't know what it will be. I'm not asking God what it will be, but I'm just asking Him to do it--something that will leave, partings leave behind us, footprints on "The Sands of Time."

E-50 Now, I believe I told Billy... told you all last night, that anybody that wanted to receive a card--not under the anointing, discernment, but just to come through the line to be prayed for-- to be here tonight and get your card. And I... [Brother Branham asks about the prayer cards--Ed.] You give them out? What? Fifty? And what? F? All right. He gave out prayer cards "F" to those people; F, 1 to 50. And now... I'm sorry... 50 to a 100, 50 to a 100, F 50 to a 100.
Now, we're going to try to pray for every one of you. And now... let's see... Let's stand up. Who has F number 1? Would you raise your hand if we could get them. Look at your prayer card: F number 1.
Oh, I'm sorry. Oh, I tried to take one. All right. F-50. Who has F-50, raise up your hand. Prayer card F-50. All right, lady, would you come here? 51? All right, lady. 52? 53? 54? 55? 56? I wish you'd let them stand right out that way tonight, if it's all right with you. Say, we're going to have to have someone to... Brother Jack and them here? All right. 51, 2, 3, 4, 5, 6, 7? 57? 58? 59? 60? Whatever you have, raise up your hand. F-60? 60...
Brother Sothmann, if you will, Billy wants you over here at this end of the line. 60? 61? Raise up your hands real big, 61? 62? 63? I believe the little Mexican girl there raised up her hand. All right. 64? 65? 66? 67? 68? 69? 70? 71? 2? 72? F-72? I--I never seen the hand, I don't believe. F-72? Would you raise up your hand, who has, F-72? Oh, well all right, lady. 73? 73, would you raise... 74? 75? 76? 77? 78? 79? 80? 81? 80... 81, did I see the 81? We don't want to miss anyone. 81? 82? 82? 83? 84? 84? Prayer card 84? Some of you help me a little bit...?... 85? 86? 87? 87? 88? Does she got it? Sister Juanita, she has 87? 87? All right, 88? Prayer card F-88? All right, 89? 90? 90? All right, 91? 92? 93? Prayer card F-93? Do I see it? F-93? 94? 95? F-95? 96? 96? F-96? Have I missed it? A... F-96? You're... all right. 97? 98? 98? F-98? F-98? 99? 100? All right.

E-51 Now, this is the type of line that we used to have when we first come to Phoenix. How many's here tonight, was at my first meeting when I was in Phoenix? Well, my, my, just look. You remember when we come to the prayer line, the people would lay their hands over on mine, and I'd stand there just for a minute and I'd hold their hand just a minute and the Holy Spirit would reveal what was wrong? You remember that?
Remember, I said it would come to pass... the Lord told me the night that He met me, that He would--it would come to pass, if I'd be sincere, that He would take it, till I'd know the very secrets of the heart. And I didn't then. But how I said it would come to pass that way if I'd be sincere. How many remember me saying that in my first meeting? See? Has He done it? That's right. See?

E-52 Now, He met me some time ago, several months ago, and there's fixing to be a change in my ministry. It's a change for the better.
There'll be a woman come on the platform one of these days. She'll be wearing a brown coat suit, packing a baby. That'll be it; a little woman with a baby in her arms with a little... I may say it wrong. It's a little skirt in a little... (is that what you call a coat suite, Sis? it's a--a...) two piece suit, two piece suit. I don't know much about ladies clothes. I can't... I don't... never even bought my wife a pair of stockings in my life. She can buy them herself, but I--I made a mistake on that, one time, and you know in my life's story, I was supposed to get one kind and I got another. So I just let them do it from then on, so then...
I was going to buy my little girls one of those a--a little jumper jackets, or what--ever what the ladies wear, you know, the... Oh, I don't know. Like the little lady's got, there's got the--the... setting there with the a--rose on her. What do you call them things? Blouse, that's what it is. I was going to buy my little girl a blouse, and I had my daughter-in-law go do it. I didn't... couldn't do that.

E-53 So have faith now. The Bible said if there be one among you which is spiritual or a prophet, I, the Lord will make Myself known unto him, speak to him in dreams, reveal Myself in visions. And if what he says comes to pass, then hear him, for I'm with him. And if it comes not to pass, then don't hear him, for I haven't spoken to him.
Now, I'm telling you from my heart, those visions that you see here at the platform, that's not me doing that; it's you doing that. You're the one's a doing that. It's your faith anchored; I just submit myself. And as I submit myself to God, then your faith does that very same thing, pulls it like that.
Is there anybody here in the prayer line or outside that never see it operated, let's see your hands... never did see it operate? Just about two or three. Now, I don't know... If the Lord, maybe... I'll try to, maybe, one or two, if the Lord will permit. They get anointing; then I want to pray for this handkerchief. Then, maybe Brother Moore can watch the door, if you will for just a minute, and then let the people come through.

E-54 Now, if--if each one of you coming, if you believe with all your heart and with all your soul, now what does it take? The Bible said, "These signs shall follow them that believe." Is that right? "If they lay their hands on the sick, they shall recover." How many knows that that was the last words that Jesus Christ said on this earth? St. Mark 16: the last words that ever fell from the lips of Jesus Christ said, "If they lay their hands on the sick, they shall recover."
My ministry's never been too effective in America, but oh, how it goes overseas. Brother Moore was telling me this afternoon, he said, "Brother Branham, as hard as you preached this week, if that would be anywhere outside the United States, you'd see a hundred to two hundred thousand souls won to Christ. That's right. Now, you see what a shocking living condition we're in here. Oh, my... It's becoming to a mass Corinthianism. That's right. Just everything, "This is thus and we did... ; we won't have anything to do with this; and this-that." Back off and take the Word. Believe God.

E-55 Poor little America! Feel sorry for them. But the hour is at hand. God can't judge a just people; they've passed from judgment. But He has to get in this fix, so He can send His judgment. You just remember, "We are in for it." Just keep that on your books and see how long it's going to be.
Now, if the mighty works would have been done in Africa that's been done in Arizona, they'd have repented long ago. If the mighty works that's been done in Arizona, had been done in Germany, they'd have had no war; they'd repented long ago.
In Germany I made my altar call five nights and got ten thousand each night, or... and... but fifty thousand souls won to Christ in five nights, and never touched a person. They'd just pile up, and heap up, and everything, of crutches, wheelchairs, just pile them in corners and everything.

E-56 Brother Julius Stadsklev is somewhere in the building, tonight; I seen him awhile ago setting here--Chaplain Stadsklev. He was with me in South Africa or Durban, where many thousands of people to a big race track (And we were only there about three or four days, something like that.), and they were still coming to the meeting a week after I was gone. And a altar call was made of the line to call--we couldn't give out prayer cards. We just let the missionaries go out and take two out of this tribe, and two out of this tribe, and two out of that tribe--just about fifteen tribes there. And they lined up a little prayer line. And the first one coming to the platform was a Mohammedan woman. And that woman when I said, "Why did you come to me as a Christian if you're a Mohammedan?"
The interpreter said, said, "Well, she believed that I could help her."
I said, "Why didn't you go to your priest?" Well, she believed I could help her. I said, "Have you ever read the Bible?"
"Yes."
"And if Jesus will return and do the same things that He did when He was here, and let me know who you are, what's happened, and so forth, and what you're here for, will you believe it and accept Jesus?"
She raised her hand; she would. And the Holy Spirit come down, said, "You went with your husband--he's a low heavy-set man with a black mustache. You went to a... to a..." She was a Indian, "went to the doctor the other day, and he examined you in the female glands and said you had a cyst that should be operated on."
She said, "That's right," and she accepted the Lord Jesus.
That shook the Mohammedans till ten thousand came to Christ at one time.

E-57 And another missionary who was saying, "The precious jewel, the precious jewel"; he'd been there thirty years preaching and had won one Mohammedan. Brother, the Mohammedans and Hindus came from the old Medes and Persians; they alter not! That's right.
But the real genuine Lord Jesus in action at one time where... and when I made the altar call that afternoon, which I believe, and Brother Julius, I believe you'd believe the same... way over what was said... but thirty thousand came to Christ at one time--one altar call.
And F. F. Bosworth, and if anybody ever met a saint in this modern day, it's F. F. Bosworth. Yes sir, I'd stand with that if I was dying this minute.
And that old man stood there looking over that ground weeping, and was estimated twenty-five thousand miraculous healings taken place, and never touched a person, just stood there and prayed for them. Seven truck loads of all kinds of sticks and stretchers and things was picked up off the ground, where they walked right away from them. Twenty-five thousand... Think of it! And here you can preach till you snuff your life out, and one say, "Well, pretty good message. Oh, I don't care to go back anymore."
Ain't that America for you? Oh, your day has come. I'm not talking to the church. Your day's at hand, too; that's the rapture. Praise be to God.

E-58 Brother Stadsklev, wasn't that a wonderful meeting? Would you just stand up a minute? Here's the author of the book, "A Prophet Visits Africa": Chaplain Julius Stadsklev, a captain in the United States Army, now. He was trained, I believe, at Wheaton or somewhere there, and this same college and so forth that Billy Graham come from. Went right along with me, writing that book, and taking those pictures. He was standing there that night when that--I saw that bus coming in, the first night when I landed there in Africa. And there was that bus moving. And then I saw that boy, one leg six inches shorter than the other. Chaplain Stadsklev was standing right there taking that note when it happened.
When I looked around, I seen a little green car fly sideways and hit into a tree, and broke the back of a young girl. I couldn't find her. Now, she was laying way down under here. And when I arrived, there... "Remember, better be careful, what you tell her..." But I saw a vision of her rejoicing and running. I said, "Stand up on your feet, young lady. Jesus Christ makes you well."
Her mother said, "Oh, no, no! She can't stand. If... The doctor says, if she moves she'd die." Her back was snapping together. And the girl sprang to her feet, rejoicing. And the mother fell on the cot the girl come out of. That's right. Brother Stadsklev has the pictures of it in the book. See? That settled it. Thousands times thousands swarmed to Christ.

E-59 But we try to study it out. I--I'm not talking about the church in America. Looky here tonight. How many in here is saved? Let's see your hands; every Christian in here. See? Sinners are not interested, hardly. They don't want to come. Don't care nothing about it. Just about sinned away the day of grace.
I seen in '33 how cars would look before the coming of the Lord. They're pretty near in that shape. You remember, I prophesied this... You mark it in your books... I've told you many times--every time here. There'll come a time... America is a woman's nation. And a woman will rise up, soon, in America, and become a great person, like a president or somewhere, before the coming of the Lord, I believe. See? Just remember that, that I've said that. And cars will become more like an egg shape, just before the total annihilation or the destruction comes to this nation. Let us pray.

E-60 Now, heavenly Father, here we are. We're on the threshold of a--of a new event. Here's many standing here, sick and afflicted, to come through the line. Behold your servant, Lord. Here's handkerchiefs laying here, packages, letters; they're going to the needy. I bless these handkerchiefs in Christ's Name. And may everyone be healed. Grant it, Lord. I pray that this blessing will be received by everyone, and as American, as a servant of God in this nation, and this, His people, I bless this people in Christ's Name.
Oh God, I pray that You'll bless every minister. And oh, may we get a little vision of lost souls and scream as loud as we can, for the end is at hand. Grant it Lord, I pray, in Christ's Name, Amen.

E-61 I'm going to try something just now. Now, I want you brothers to watch, 'cause when I get under, if the anointing would come, I'd like to pray for all these people as I promised, but I'd like to pray for them, so you could get them moving first, so that the whole group could be prayed for. But I'd like to first feel the touch of...
I can't help it friends, you may think I'm a fanatic, but I know within myself, that I haven't got nothing here. I'm just a man. And I--I want to feel that something and know that anointing is here before I lay hands on these people, though I can't stop with them as they do... can't do it. So I'd just like to feel the anointing for the first three, or four, or five people or something, then you brothers just watch. Would that be satisfactual with all the crowd?

E-62 And how many out there is going to join with me and pray with me now? Up in the balcony? See? All you people look up there. There's at least a thousand people here tonight. I judge, that many, anyhow. I'm a poor judge, but say, there's a thousand people here. There'll be a thousand prayers going for you at once, all the children of God. Look here, what kind of people, everyone of you that's born again raise your hand. See what... God's got to hear it. Now, He said, "Where two or three are gathered in My Name, I'll be in their midst." He's here. Now, a little vindication of that, may the Lord God of heaven grant it for the glory of God.
Brother Moore, you stand there and the next two, three, or four passes through, you see I just get a touch of weakness, then you start the line coming.

E-63 Now lady, you're standing here for something... I don't know. He does. You know I don't know nothing about you, and don't know what you're here for. But what do you... Says, "What do you try to do, Brother Branham?" I'm yielding myself.
Just... Did the Bible say in one place, "Behold the lilies of the field... "? That's in the Bible. What does a lily do? He toils all day and night just to yield himself to the bees, the passer-by, to give out. He was made a lily. God made's honey, so He makes the lily to give out the honey.
He gives gifts in His church. We just yield ourself, we yield. Now, if God will permit me to know what you want to ask God for, just a moment, would you believe with all your heart.
Now, you know that I don't know what you're praying about now. I--I couldn't tell you. But if you'll ask God something, and He will tell me what you want, will you believe. Would the audience believe then? Now, this is for you, children. Now, each one believe it. While you're out there, believe yourself.
Now, it's just a time for the lady. The lady is--wants to be prayed for for a heart condition. It's a dropsy. You believe that He will make you well of it and heal you, give you what...? Aren't you a minister's wife? I thought so. I believe I know your husband. All right. Come here just a moment.
Our blessed heavenly Father, we bless this woman in Christ's Name, that she will receive her healing, for the glory of God. Amen. Now, God bless you, lady.
Now, to you lady, do you believe with all your heart? The Bible said, "If thou canst believe, all things are possible." Your trouble's in your throat. And that's called an ulcer of the throat. And it's got a... it's caused something in the gland, and it's affecting your ears. That's right, isn't it? Now, you believe? Come here.
Oh, blessed Jesus, I pray that You'll heal her in the Name of the Lord Jesus Christ, Amen. God bless you.

E-64 How do you do, sir. Do you believe with all your heart? God can take the cataract away. I can't see it, but you've got a cataract. And you're believing God for it. You believe me to be God's prophet? You're not from here. No, sir. Your wife's with you. And she's already accepted her healing. And you're from Ohio. Right? Your name's Weber. That's right. Now, hurry back and get well in the Name of the Lord Jesus Christ.
How do you do. You believe? Young man, I don't know you; I've never seen you, but there's a dark shadow over you. The doctor has condemned you to die; that is, he said you had a tumor in your head. He gives you six months to live. Won't you surrender now, all your habits and everything with it? Will you do it? surrender to Christ? quit smoking and everything else? and give your life to Christ, and...? Will you do it?
I condemn this devil on the basis of the shed Blood of Jesus Christ, that this shall leave this boy and may the report be back from the loosening of Your child. May this young man live and be well in the Name of Jesus Christ. Amen. God bless you, young fellow. All right.

E-65 God bless this man and heal him in the Name of Jesus Christ. God bless our brother: heal him in Jesus Christ's Name. Heavenly Father, bless our sister to heal her in Christ's Name. Bless this little boy, Lord, and heal him in Jesus Christ's Name. God bless this man and heal him in Jesus Christ's Name. God bless this young man and heal him in Jesus Christ's Name. God bless this lady and heal her in Jesus Christ's Name. God bless this little lady and heal her in Jesus Christ's Name. God bless this lady to heal her in Jesus Christ's Name. God bless this girl and heal her in Jesus Christ's Name. God bless this man and heal him in Jesus Christ's Name. God bless our brother and heal him in Jesus Christ's Name.
Just a moment. Are you praying, audience? Be in prayer now. There's visions over the audience, even. Oh, my, it's so hard to run this kind of line. Pray for me. You pray for me, too. Keep praying, now. Just keep praying.

E-66 Oh Lord, would You bless this person in Jesus' Name. Lord, bless our sister...?... Lord, bless our sister...?... Lord, bless this woman. Lord, bless this dear woman in Jesus' Name. Lord, bless this dear woman in Jesus' Name. God bless this Indian sister in the Name of Jesus, I pray. God bless this young lady in the Name of Jesus, I pray. God bless this lady in the Name of Jesus, I pray. God bless our sister in Jesus Christ's Name. God bless our brother in Jesus Christ's Name. God bless our sister in Jesus Christ. God bless this fine brother in Jesus' Name. God bless this little boy in Jesus Christ's Name. God bless this lady in Jesus Christ's Name. The Lord bless our brother in Jesus Christ's Name. God bless this lady in Jesus Christ's Name. God bless our sister in Jesus Christ's Name. God bless our brother in Jesus Christ's Name. God bless our sister in Jesus' Name. God bless this brother in Jesus Christ's Name. Grant it, Lord.

E-67 Now, while we're waiting a minute, how many in the audience that's been prayed for, believes, you accept your healing, and you wanted hands laid on you. I want to see if you believe now. Lay your hand... Raise your hands up, you that's come through the prayer line, believes you're being healed. Thank the Lord. That's good. I may be altogether wrong, it may be in America we're supposed to do it this way. I don't know. All right. Have faith, now. Keep praying. All of the audience, keep praying; everybody praying. Just closing my eyes and laying hands on the sick.
God bless our dear...?... brother in Jesus Name. God bless our dear sister in Jesus' Name. God bless my brother in the Name of Jesus. God bless our sister in the Name of the King. God bless the brother in the Name of Jesus Christ. God bless our sister in the Name of Jesus Christ. God bless this child in Jesus' Name. God bless sister Waldrop in Jesus' Name.

E-68 Just a moment while we're standing here. This woman, here, died in the prayer line, when I was here the first time, Mrs. Hattie Waldrop. Her husband is a plumber, been a bosom friend. And the woman had cancer, and she wanted to come anyhow, whether she lived or died. And in the prayer line, somebody told me that someone was dying. And the Lord healed that woman. That's been about ten years ago, Sister Waldrop. [Sister Waldrop says, "Last Monday."--Ed.] And I was... Ten years last Monday. She knows the very day and time, and she...
One night, I believe, I was up in Canada, way up in Saskatchewan, Brother Sothmann, and they called me to pray for her little grandson, I believe it was? [Brother Branham speaks with Sister Waldrop--Ed.] Grand--sister's grandson, what was wrong with it? Brain hemorrhage and polio... in the St. Joseph's hospital and prayed for him on the--by the phone, and the Lord healed that little boy perfectly normal and well. He was in the house, and we eat with our sister over there one night. Wasn't that right, Sister Waldorp? God bless your heart. God bless you sister.

E-69 Let's say, Praise the Lord." Amen. My, my. How wonderful. How great Thou art! How great Thou art! Oh, I wish I could sing that. How great Thou art! Isn't He wonderful. Now, everybody bow your head and pray. All right.
Dear God, I pray for this lovely little child that You will heal her and make her well in Christ's Name, Amen. God bless this, our sister. And by laying on of hands, Thou hast said in Thy Word, "These signs shall follow them that believe. If they lay hands on the sick, they shall recover." This I do, in Jesus' Name.
Likewise, to our sister, I lay my hands in Jesus' Name. Like manner, to our sister, in Jesus' Name, may she be healed. Like manner, to our brother, in Jesus' Name, may he be healed. In like manner to our sister, in Jesus Christ's Name, may she be healed. In Jesus Christ's Name, may our sister be healed. In Jesus Christ's Name, may our brother be healed. In the Name of Jesus Christ, may the baby be healed. Bless our sister and heal her in Jesus' Name. Bless our dear sister and heal her, with hands laid upon her in Jesus' Name, amen.
Now, think friend, if God speaks anything, He tells the truth: These signs shall follow them that believe. Be in prayer now, as you bow your head. Heavenly Father, in Jesus Christ's Name may our brother be healed. Father God, in the Name of Jesus Christ, may our sister be healed. Amen.

E-70 That's so much easier than the other way for me. If that's the way you desire it, that's sure my way too. But now look, what have we done? We've laid hands on the sick and prayed for them. Is that right? How many believes, that went through the prayer line, that you're healed, let's see your hand, everyone that went through the prayer line. Praise the Lord. You know, that may be the right way. All right.
Is there any persons in here now that's sick that hasn't been in the prayer line, let's see your hand. All right. Looks like there'd be about a hundred or more. All right. Now, just keep your hands up. Now, I'm going to raise my hands up. What are we doing? We're trying to touch Somebody. Who is it? The One Who stands omnipresent, Who knows us. If you're reaching your hands, I'm reaching my hands. And we're all reaching our hands. Oh, God, be merciful.

E-71 One day, when Moses hands was lifted up, the battle went favorable. And Oh God, today we are lifting our hands, believing that our faith is lifted up to Jesus Christ, Who was lifted up for us. And we believe Your healing power. Oh God, let it rain from the skies like a shower, upon every individual here, and heal them. Grant it, Lord. They accept healing power, power in this building just now.
Everyone that believes that you're healed, clap your hands together. Hallelujah. Then it's over, and we're healed. Then Christ is here. Then God is here. Then the angels are here. Then God gets glory out of our life. Praise be to the Lord God.
All right. Seven more. While we bow our heads just a moment, I'll ask Brother Moore to come and take this service today.
You going to be prayed for son? I pray that you'll bless this man and heal him in Jesus Christ's Name, amen. God bless you. Now, let's bow our heads just a moment. Brother Moore...

Up